Wapniejące zapalenie ścięgien barku - objawy i leczenie

Wapniejące zapalenie ścięgien barku jest schorzeniem wynikającym z obecności zwapnień wewnątrz lub wokół ścięgien mięśni, głównie w obrębie stożka rotatorów. W ścięgnach mięśni dochodzi do odkładania się kryształów hydroksyapatytu wapnia, co wywołuje miejscowy stan zapalny i ból barku. Najczęściej dochodzi do zwapnienia ścięgien mięśnia nadgrzebieniowego i podgrzebieniowego. Dowiedz się więcej o objawach, przyczynach i metodach leczenia zwapnień ścięgien barku.

Umów wizytę u ortopedy leczącego zwapnienia ścięgien barku w naszym szpitalu

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

lek. med. Marcin Janeczek - spec. ortopeda

lek. med. Marcin Janeczek ortopeda Kraków

Objawy zwapnienia w obrębie ścięgien stożka rotatorów barku

Pacjenci zgłaszają najczęściej silny, uniemożliwiający poruszanie ramieniem ból, który pojawia się samoistnie, zwykle rano. Dolegliwościom może towarzyszyć uczucie sztywności barku, generujące obraz kliniczny przypominający zespół zamrożonego barku. Ból może być odczuwany na górno-przedniej części ramienia, w okolicy bruzdy ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia, lub bardziej z tyłu barku, bliżej łopatki.

Jak dochodzi do powstawania zwapnień w ścięgnach? Jakie są tego przyczyny?

Zwapnienie ścięgna wynika z metaplastycznego przekształcania się komórek ścięgna (tenocytów) w komórki chrzęstne (chondrocyty). Zwapnienia ulegają stopniowej fagocytozie przez wyspecjalizowane komórki (ulegają samoistnej resorpcji). W efekcie ścięgno przebudowuje się, a jego struktura ulega osłabieniu. Wśród proponowanych przyczyn powstawania zwapnień można wymienić m.in. zwyrodnienie tkanki na podłożu niedokrwienia wynikającego z zaburzeń metabolicznych.  Pewną rolę mogą odgrywać tutaj czynniki takie jak:

• czynniki chemiczne odpowiedzialne za indukcję odkładania wapnia i/lub proliferację komórek,
  • nieprawidłową aktywność tarczycy,
  • choroby metaboliczne (np. cukrzycę),
  • predyspozycje genetyczne do powstawania złogów wapiennych.

Kogo najczęściej dotyka tworzenie się zwapnień w ścięgnach?

Zwapnienie ścięgien dotyczy głównie pacjentów w wieku pomiędzy 40 do 60 rokiem życia. Kobiety są bardziej narażone na powstawanie zwapnień niż mężczyźni, głównie ze wzglęgu na odmienny profil hormonalny. Nie zawsze obecność zwapnień w ścięgnach koreluje z ciężką pracą fizyczną związaną z wykonywaniem czynności ponad głową czy zawodowym uprawianiem sportu. Wydaje się, że czynnik obciążenia mechanicznego ścięgna nie odgrywa głównego znaczenia w patogenezie zwapnienia ścięgien.

Diagnostyka wapniejącego zapalenia ścięgien barku

Zwapnienia ścięgien można łatwo rozpoznać na zdjęciach RTG barku. Podczas wizyty u ortopedy, lekarz może wykonać na miejscu badanie USG barku, które umożliwi ocenę struktury ścięgna. W razie potrzeby specjalista może skierować pacjenta na badanie MRI (rezonans magnetyczny) barku.

Wapniejące zapalenie ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego widoczne w RTG

Wapniejące zapalenie ścięgien barku - RTG

Wapniejące zapalenie ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego widoczne w MRI

Zwapnienia w ścięgnach barku - MRI

Leczenie wapniejącego zapalenia ścięgien

Terapia falą uderzeniową (ESWT)

Terapia falą uderzeniową to nieinwazyjny zabieg z dziedziny fizykoterapii. Zabieg polega na wykorzystaniu fali mechanicznej generowanej przez głowicę urządzenia przyłożoną do okolicy zwapnionych ścięgien stożka rotatorów. Celem zabiegu jest rozbicie struktury zwapnień i stymulacja naturalnych procesów gojenia i autonaprawy tkanek. Pacjent może odczuwać lekki dyskomort w trakcie i w ciągu pierwszych dni po zabiegu. Plan terapii falą uderzeniową jest ustalany przez fizjoterapeutę w porozumieniu z ortopedą prowadzącym leczenie.

Zastrzyki steroidowe

W niektorych przypadkach ortopeda może roważyć przeprowadzenie ostrzykiwań steoroidami. Zabieg jest zawsze wykonywany pod kontrolą USG, aby podać środek steoroidowy precyzyjnie w patologiczne miejsce. Najczęściej lek podaje się do zwapaniałej kaletki podbarkowej pozostającej w stanie zapalnym.

Nakłuwanie i płukanie zwapnień pod kontrolą USG

Nakłuwanie (barbotage) to zabieg małoinwazyjny, polegający na przezskórnym wprowadzeniu w okolicę zwapnień igły. Igła służy do ​​infiltracji lidokainy oraz aspiracji zwapnień. Procedura jest zawsze wykonywana pod kontrolą USG, dzięki czemu możliwa jest wizualizacja i bezpieczne usunięcie nawet małych zwapnień. Igłowaniu towarzyszy także płukanie tkanek celem oczyszczenia ich z resztek zwapnień. Zaletą zabiegu jest możliwość przeprowadzenia go w warunkach ambulatoryjnych (hospitalizacja nie jest konieczna). Nakłuwanie i płukanie zwapnień przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym.

Więcej o zabiegu barbotage

Leczenie operacyjne

Część pacjentów, u których nie udało się złagodzić dolegliwości bólowych zachowawczymi metodami, wymaga operacji usunięcia złogów wapnia ze ścięgien stożka rotatorów. Operacja jest wskazana u pacjentów z ciężkimi objawami utrzymującymi się dłużej niż sześć miesięcy.

Artroskopowe usunięcie zwapnień barku to małoinwazyjna metoda operacji przeprowadzona przez niewielkie nacięcia w skórze barku. Przez utworzone otwory (portale) lekarz ortopeda wprowadza kamerę (artroskop) oraz narzędzia chirurgiczne. W pierwszym etapie zabiegu lekarz oczyszcza kaletkę podbarkową oraz przerośnięte patologiczne tkanki mogące ograniczać zakres ruchu w stawie ramiennym. Złogi wapnia w ścięgnach stożka rotatorów barku mogą zostać najpierw nakłute. Resztki zwapnień są następnie usuwane za pomocą narzędzi chirurgicznych. W niektórych przypadkach, gdy ścięgno po usunięciu zwapnień posiada ubytek ciągłości powyżej 1cm, może być to wskazanie do procedury naprawczego szycia stożka rotatorów.  Ostateczną decyzję podejmuje lekarz w trakcie operacji.

Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu ogólnym.

Po operacji usunięcia zwapnień barku konieczna jest rehabilitacja. Celem postępowania jest złagodzenie bólu po operacji, ułatwienie gojenia, stopniowe bezpieczne zwiększanie zakresu ruchu w stawie ramiennym oraz przywrócenie funkcji mięśni stożka rotatorów. Plan rehabilitacji jest ustalany indywidualnie - przebieg usprawniania zależy m.in. od dodatkowych procedur towarzyszących usunięciu zwapnień (np. szycia ścięgien).

Umów wizytę u ortopedy specjalizującego się w leczeniu zwapnień stożka rotatorów barku

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

lek. med. Marcin Janeczek - spec. ortopeda

lek. med. Marcin Janeczek ortopeda Kraków

DE Carli A, Pulcinelli F, Rose GD, Pitino D, Ferretti A. Calcific tendinitis of the shoulder. Joints. 2014 Aug 1;2(3):130-6. doi: 10.11138/jts/2014.2.3.130. PMID: 25606556; PMCID: PMC4295680.