Jak długo bolą żebra po stłuczeniu, złamaniu? Leczenie bólu żeber

Stłuczeniu lub złamaniu żeber towarzyszy zwykle silny ból, który utrzymuje się przez kilka tygodni. Dolegliwości nasilają się przy pogłębianiu oddechu oraz podczas zmiany pozycji ciała. Z powodu bólu żeber utrzymującego się przez 4-6 tygodni (a czasem dłużej), niektórzy pacjenci nie mogą zasnąć, doświadczają trudności w wykonywaniu codziennych czynności, a nawet świadomie spłycają oddech i zalegają w łóżku, co może prowadzić do upośledzenia wentylacji płuc i związanych z tym powikłań z zapaleniem płuc włącznie.

W poradni leczenia bólu w Krakowie stosujemy rozwiązania mające na celu złagodzenie bólu żeber po stłuczeniu lub złamaniu, aby pacjent mógł swobodniej oddychać i tym samym brać czynny udział w procesie rehabilitacji i codziennym życiu.

Leczenie bólu po urazach żeber - blokady nerwów - umów wizytę

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

Czym różni się stłuczenie żebra od złamania żebra?

Złamane żebro wiąże się z przerwaniem ciągłości kości. Może dojść do pojedynczego pęknięcia żebra lub złamania dwóch przyległych żeber bez wytworzenia odłamów kostnych. Wtedy jest to złamanie stabilne, w przebiegu którego nie dochodzi do powikłań, takich jak zaburzenie mechaniki oddychania czy rozerwanie opłucnej. Jeżeli złamanie żeber jest niestabilne i zagraża uszkodzeniem struktur klatki piersiowej lub już do tego doszło, konieczne jest pilne wykonanie drenażu klatki piersiowej, a także operacyjne nastawienie i ustabilizowanie odłamu żebra.

Stłuczenie żeber jest mniej inwazyjnym urazem, ponieważ nie dochodzi do przerwania ciągłości kości, Stłuczenie klatki piersiowej może dodatkowo dotyczyć mięśni międzyżebrowych, naczyń krwionośnych oraz nerwów przebiegających w bezpośrednim sąsiedztwie żeber, na których zatrzymuje się siła uderzenia.

Objawy złamania żeber

Złamania żeber wywołują ból w miejscu urazu, nasilający się przy głębokim wdechu, podczas kaszlu i kichania, przy ruchach skrętnych tułowia oraz czasami przy napinaniu mięśni brzucha (np. podczas przejścia z leżenia do siadu i na odwrót). W okolicy złamanego żebra może się pojawić miejscowy obrzęk i zasinienie, a także możliwe zniekształcenie obrysu żebra.

Objawy stłuczenia żeber

Dolegliwości bólowe stłuczonego żebra z reguły wykazują nieco mniejsze nasilenie niż w przypadku złamania żeber. Dominującym objawem jest tkliwość palpacyjna oraz krwiak w miejscu stłuczonego żebra. Tak samo ból żeber nasila się podczas głębokiego oddychania oraz aktywności, ale nie zawsze jest tak dotkliwy, jak w przypadku złamania żeber.

Jak długo boli stłuczone, złamane żebro?

Przerwana kość musi ulec wygojeniu, towarzyszy temu powstanie miejscowego krwiaka, który stopniowo przeobraża się w tkankę kostną. Podrażniona zostaje okostna, która jest bogato unerwiona, stąd ruchy oddechowe klatki piersiowej wywołują silne dolegliwości bólowe. Czas potrzebny do konsolidacji kości wynosi od 4 do 6 tygodni. W wyniku urazu może dojść do uwięźnięcia lub uszkodzenia nerwu (np. przez otaczający krwiak, pourazowy obrzęk tkanek miękkich lub nawarstwienie tkanki kostnej po zakończeniu gojenia), co może prowadzić do przetrwałego bólu o charakterze promieniującym. W niektórych przypadkach ból w obrębie klatki piersiowej może utrzymywać się nawet do kilkunastu tygodni.

jak dlugo bola zebra po stluczeniu

Przyczyny urazów żeber

Do urazów żeber najczęściej dochodzi wskutek:

• bezpośredniego uderzenia w klatkę piersiową (wypadki komunikacyjne, np. uderzenie klatką piersiową o kierownicę, upadek z wysokości),
  • zbyt duża siła kompresji klatki piersiowej podczas wykonywania masażu serca,
  • u osób chorych na osteoporozę pęknięcie żebra może nastąpić wskutek uporczywego kaszlu lub nagłego kichnięcia.

Pęknięte żebro, stłuczone żebro - jak sobie radzić?

Postępowanie zależy od tego, jak długo bolą żebra po stłuczeniu oraz jak duże jest nasilenie dolegliwości. Lekarz kieruje pacjenta do domu po rozpoznaniu stabilnego złamania żeber lub po zakończeniu leczenia powikłań w szpitalu. W domu należy odpowiednio zadbać rekonwalescencję:

• zimne okłady (np. lodu lub mrożonek zawiniętych w ręcznik) przykładane do bolesnego miejsca na klatce piersiowej - okłady stosujemy przez około 10 minut w odstępie 2-3 godzin,
  • leki przeciwbólowe i przeciwkaszlowe stosowane doustnie,
  • kinesiotaping wspomagający ewakuację krwiaka - zakładany przez fizjoterapeutę,
  • opaski zakładane na klatkę piersiową - doraźnie przynoszą ulgę, choć ich stosowanie jest uważane przez niektórych specjalistów za dyskusyjne, zwłaszcza u osób starszych i przewlekle leżących w łóżku (zez względu na miejscowe ograniczenie wentylacji oraz wzrost ryzyka zapalenia płuc),
  • podczas kichnięcia należy zabezpieczyć rękoma miejsce gojącego się złamania żebra.

Dodatkowo warto zasięgnąć wskazówek fizjoterapeuty, który pokaże bezpieczny sposób zmiany pozycji ciała, a także nauczy prostych ćwiczeń mających za zadanie zapobiec wadliwej postawie ciała oraz niepożądanemu ograniczeniu wentylacji płuc.

Nie wolno spłycać oddechu - jeżeli odczuwasz silne dolegliwości bólowe nie reagujące na środki farmakologiczne, wskazana jest konsultacja w poradni leczenia bólu. Po odpowiedniej kwalifikacji do zabiegu istnieje możliwość przeprowadzenia blokady nerwów międzyżebrowych.  Zabieg daje szansę na  złagodzenie bólu i tym samym bardziej komfortowe wykonywanie codziennych czynności przez pacjenta.

Jak spać po złamaniu żebra?

Jeżeli ból złamanego żebra utrudnia zasypianie, wskazane jest przyjęcie pozycji ciała na boku po stronie urazu.

Terapia bólu po stłuczeniu, złamaniu żeber - blokady nerwów - umów wizytę

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.