Jak uniknąć endoprotezy kolana?

Twoje kolano boli coraz mocniej? Masz za sobą niezdiagnozowane lub niedoleczone urazy stawu kolanowego i podejrzewasz, że może to być nawrót dolegliwości? Stwierdzono u Ciebie pierwsze oznaki zwyrodnienia kolana i chcesz jak najdłużej utrzymać staw w sprawności? Dowiedz się, co możesz zrobić, aby zapobiec szybkiemu postępowi zwyrodnienia kolana i uniknąć konieczności wszczepienia endoprotezy za kilka lub kilkanaście lat.

Umów wizytę u ortopedy, który indywidualnie doradzi, jak uniknąć endoprotezy kolana

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

dr n.med. Adam Podhorecki - spec. ortopeda

dr n. med. Amadeusz Skiba - spec.ortopeda

Czy endoproteza kolana zawsze jest konieczna?

Wszczepienie sztucznego implantu kolana jest konieczne w przypadku wyczerpania wszelkich innych możliwości leczenia zachowawczego i operacyjnego, które miały za zadanie zmniejszyć ból wynikający z choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego, a także ograniczyć progres dalszego zniszczenia stawu. Aby uniknąć operacji endoprotezy kolana, warto przyjrzeć się czynnikom przyspieszającym postęp zwyrodnienia. Następnie należy spróbować zniwelować te czynniki, które dotyczą stylu życia i są możliwe do samodzielnego zredukowania. Jeżeli ból stawu kolanowego przeciąga się po odniesionym urazie, warto skonsultować problem z lekarzem ortopedą, który sprawdzi, czy nie doszło do powikłań mogących trwale zaburzać biomechanikę kolana i powodować destrukcję chrząstki stawowej. Ponadto, gdy rozpoznano u Ciebie pourazowe miejscowe zwyrodnienie, np. tylko w obrębie przyśrodkowego przedziału stawu kolanowego, możliwe jest wszczepienie implantu wypełniającego miejsce po zniszczonej chrząstce lub też zastosowanie endoprotezy połowiczej zamiast protezy całkowitej kolana. W przypadku, gdy ból po jednej stronie kolana wynika z zaburzeń osiowości (szpotawego lub koślawego ustawienia stawu kolanowego) ortopeda może zaproponować zabieg operacyjny korygujący oś kończyny, odciążający uszkodzoną chrząstkę, co ograniczy dalszy postęp zwyrodnienia w bolesnym miejscu.

Jak uniknąć operacji wszczepienia endoprotezy - jak spowolnić proces zwyrodnienia kolana?

jak uniknąć endoprotezy kolana

Redukcja masy ciała

Stawy kolanowe przenoszą obciążenia zależne od ciężaru wszystkich wyżej położonych segmentów ciała. Nadwaga i otyłość zwiększają obciążenie chrząstki stawowej, przyspieszając jej ścieranie oraz powstawanie pęknięć i ubytków. Pozbycie się nadmiarowych kilogramów pozwala we własnym zakresie spowolnić chorobę zwyrodnieniową kolana, zwłaszcza jeśli dużo chodzisz lub pracujesz głównie w pozycji stojącej.

Ćwiczenia stawu kolanowego w odciążeniu - bezpieczne aktywności

Odżywienie chrząstki stawu kolanowego stymulowane jest przez ruch. Dla kolan zajętych chorobą zwyrodnieniową bezczynność i długotrwałe siedzenie mogą sprzyjać utracie zakresu ruchu i uczuciu sztywności stawu kolanowego. Korzystnymi formami aktywności pozwalającymi na utrzymanie zakresu ruchomości i wzmocnienie mięśni stawu kolanowego bez jego nadmiernego obciążania są jazda na rowerze oraz basen (pływanie, aqua aerobik). Wskazane są ponadto ćwiczenia poprawiające elastyczność mięśni, wykonywane w niskich pozycjach (pilates, joga). Ważne, aby zajęcia grupowe były prowadzone pod okiem doświadczonego instruktora - trenera medycznego, a najlepiej fizjoterapeutę. Idealnym rozwiązaniem jest trening indywidualny prowadzony przez fizjoterapeutę, poprzedzony dokładną diagnostyką dysfunkcji stawu kolanowego i w razie potrzeby uzupełniony terapią manualną. Sesje indywidualne prowadzone są przez naszych doświadczonych fizjoterapeutów w Krakowie. Na miejscu na sali rehabilitacyjnej dostępne są rowerki stacjonarne oraz inne sprzęty urozmaicające trening.

Zastrzyki z kwasem hialuronowym poprawiające jakość płynu stawowego

Kwas hialuronowy nie leczy choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego, ale poprzez poprawę parametrów płynu stawowego i stopnia odżywienia chrząstki, może spowolnić degenerację stawu znajdującego się pod obciążeniem. Dla uzyskania właściwych efektów chondroprotekcyjnych konieczne jest wcześniejsze zbadanie kolana przez ortopedę i zakwalifikowanie pacjenta do zatrzyków.

Skuteczne wyleczenie uszkodzeń łąkotek kolana

Funkcją łąkotek jest m.in. wzajemne dopasowanie powierzchni stawowych do siebie, amortyzacja obciążeń i stabilizacja stawu kolanowego. Niedoleczone urazy łąkotek skutkują zaburzeniem ich funkcji, co w efekcie może prowadzić do przeciążenia chrząstki i rozwoju zwyrodnienia. Nie warto więc chodzić z uszkodzoną bolącą łąkotką kolana, ale zgłosić się do lekarza ortopedy celem zaplanowania odpowiedniego leczenia. Postępowanie może być zachowawcze - oparte na fizjoterapii (gdy pęknięcie ma szansę samoistnie się wygoić), lub operacyjne. W przypadku operacji uszkodzonej łąkotki zawsze dążymy do jej zachowania - w tym celu usuwane i wygładzane są tylko te fragmenty łąkotki, które nie będą w stanie się wygoić. Uszkodzenia w strefie dobrze ukrwionej zawsze się naprawia poprzez szycie łąkotki. Jeżeli konieczne jest usunięcie znacznej części łąkotki, dąży się do uzupełnienia ubytku częściowym implantem syntetycznym. Gdy uszkodzona łąkotka musi być usunięta w całości, konieczne jest przeprowadzenie przeszczepu łąkotki pozyskanej z banku tkanek.

Skuteczne leczenie uszkodzonej łąkotki jest szczególnie ważne u osób aktywnych sportowo i pracujących fizycznie. Brak wydolnej łąkotki oznacza utratę funkcji ochronnej i amortyzującej, co zwiększa ryzyko przyspieszenia zwyrodnienia i nierzadko po kilkunastu latach przeciążania stawu skutkuje koniecznością wszczepienia endoprotezy kolana.

Leczenie niestabilności mechanicznej kolana

Niestabilność mechaniczna kolana następuje najczęściej po całkowitym zerwaniu więzadła krzyżowego przedniego ACL. Jeśli uprawiasz sport (narciarstwo, piłka nożna, bieganie, długie wędrówki górskie) brak wydolnego ACL może powodować nadmierne przeciążanie chrząstki spowodowane niestabilnością przednią i rotacyjną stawu. Rekonstrukcji więzadeł krzyżowych wymagają osoby aktywne sportowo lub wykonujące prace z silnym obciążeniem kolan.

Zabiegi korygujące oś mechaniczną kończyny dolnej

W przypadku zaburzeń osi kończyny dolnej chrząstka stawu udowo-piszczelowego może być znacznie mocniej obciążana po jednej stronie:

• szpotawe kolana - szybsze zużywanie chrząstki w przedziale przyśrodkowym stawu,
  • koślawe kolana - możliwe szybsze ścieranie chrząstki po stronie bocznej, ale nie zawsze - jest to zależne również od zaburzeń rotacyjnych kości kończyny dolnej.

Jeżeli w badaniach MRI wykryto degenerację chrząstki po jednej stronie, a deformacje osi mechanicznej kończyny sa głównie odpowiedzialne za ten proces, lekarz ortopeda może rozważyć przeprowadzenie zabiegu osteotomii korygującej. Zabieg polega na przecięciu i skorygowaniu ustawienia kości udowej i/lub piszczelowej. Dzięki operacyjnej korekcji osi kolana i odciążeniu przedziału stawu zagrożonemu szybkim rozwojem zwyrodnienia, chronimy staw przed koniecznością wszczepienia endoprotezy.

Jak uniknąć endoprotezy całkowitej kolana? Zabiegi oszczędzające naturalny staw kolanowy

Jeżeli Twoje kolano jest zajęte zaawansowanymi zmianami zwyrodnieniowymi, ale występują one miejscowo, nie zawsze konieczne musi być wszczepienie całkowitej endoprotezy kolana. Poniżej przedstawiamy dwie opcje zabiegu oszczędzającego naturalny staw kolanowy. Do zabiegów tych można zostać zakwalifikowanym po szczegółowym badaniu ortopedycznym kolana oraz analizie badań obrazowych (głównie MRI kolana).

Wszczepienie miejscowego implantu Biopoly

Wszczepienie protezy powierzchniowej oznacza lokalne uzupełnienie miejsca (do okoo 3 cm kwadratowych), w którym doszło do głębokiego uszkodzenia chrząstki generującego ból. Jest to zabieg zdecydowanie mniej inwazyjny niż klasyczna endoprotezoplastyka kolana. Operacja pozwala na zachowanie wszystkich wewnątrzstawowych struktur kolana - więzadeł, łąkotek, a także reszty chrząstki w pozostałej części stawu. Proteza daje możliwość wykonania jednoczasowo artroskopii kolana i dokonania innych  procedur naprawczych - szycia łąkotek, usunięcia przerośniętej błony maziowej, przywracając zakres ruchu i funkcję kolana. Dowiedz się więcej o protezie powierzchniowej BioPoly

Endoproteza połowicza

Gdy obszar uszkodzenia chrząstki występuję na większej powierzchni, ale wciąż w obrębie jednego z przedziałów stawu kolanowanego, lekarz ortopeda może rozważyć wszczepienie endoprotezy połowiczej. Ten rodzaj implantu zastępuje powierzchnie stawowe tylko po jednej stronie stawu udowo-piszczelowego. Możliwe jest zachowanie więzadeł krzyżowych kolana i bardziej naturalnej biomechaniki stawu kolanowego niż w przypadku całkowitej endoprotezy kolana.

Postępowanie zachowawcze - łagodzenie dolegliwości bólowych

Jak uniknąć endoprotezy kolana zachowawczymi metodami - czy jest to możliwe? W przypadku, gdy staw jest całkowicie zniszczony i pacjent kwalifikuje się do zabiegu endoprotezy kolana, określone postępowanie może nieznacznie polepszyć jakość życia w okresie oczekiwania na zabieg.

Iniekcje kortykosteroidów stawu kolanowego

Iniekcje sterydu, tzw. blokady dostawowe nie leczą zwyrodnienia, ale mogą złagodzić ból kolana. Warto podkreślić, że efekty działania blokady sterydowej utrzymują się przez pewien czas, po czym zabieg trzeba powtórzyć. Iniekcje sterydu nie są w stanie poprawić zakresu ruchu w stawie ani usunąć deformacji towarzyszących zaawansowanemu zwyrodnieniu.

Fizykoterapia, rehabilitacja

Fizykoterapia o działaniu przeciwbólowym i rozluźniającym mięśnie, a także ćwiczenia zakresu ruchu prowadzone w ramach rehabilitacji pozwalają na dłuższe utrzymanie aktualnego poziomu sprawności, a także umożliwiają lepsze przygotowanie tkanek do operacji wszczepienia sztucznego implantu kolana. Dzięki temu pacjent po zabiegu jest w stanie bardziej swobodnie zmieniać pozycję, wstawać oraz chodzić. Powrót do codziennej aktywności zachodzi wcześniej niż w przypadku, gdyby pacjent przed operacją ograniczał aktywność do minimum, pozostawiając mięśnie osłabione i przykurczone.

Jak uniknąć endoprotezy kolana - konsultacja ortopedyczna

Jak uniknąć endoprotezy kolana w konkretnym przypadku choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego? Aby określić, czy jest to możliwe i jakie metody mogą być zalecane, konieczne jest dokładne badanie kolana przeprowadzonego przez lekarza ortopedę. Po analizie wszystkich wymaganych badań lekarz zaproponuje optymalne rozwiązanie dla Twojego kolana.

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

dr n.med. Adam Podhorecki - spec. ortopeda