Zapalenie kaletki łokciowej - leczenie

Zapalenie kaletki łokciowej objawia się bólem i obrzękiem z tyłu łokcia na szczycie wyrostka łokciowego. Powierzchowne położenie i ograniczone unaczynienie kaletki sprawiają, że jest ona podatna na urazy i wtórne infekcje predysponujące do rozwoju stanu zapalnego, gromadzenia się wysięku i powiększenia kaletki. Dowiedz się więcej o przyczynach, diagnostyce i leczeniu zapalenia kaletki maziowej wyrostka łokciowego.

Umów wizytę u ortopedy leczącego zapalenie kaletki łokciowej

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

Gdzie leży kaletka łokciowa i jaka jest jej funkcja?

Kaletka łokciowa zlokalizowana jest bezpośrednio za wyrostkiem łokciowym. Wyrostek łokciowy (olecranon) to część nasady bliższej kości łokciowej, którą można łatwo wyczuć jako szpiczastą wypukłość w pozycji zgiętego łokcia. Kaletka maziowa łokciowa to zbiornik płynu maziowego, który znajduje się między wyrostkiem łokciowym a skórą. Funkcją kaletki łokciowej jest ułatwienie ślizgu tkanek miękkich po powierzchni kostnej wyrostka łokciowego w trakcie zginania i prostowania łokcia. Zwykle kaletka zawiera tylko niewielką ilość płynu i leży dość płasko pod powierzchnią skóry.

Jakie są objawy zapalenia kaletki łokciowej?

Obrzęk, opuchlizna i miękki guzek na końcu łokcia jest zwykle pierwszymi oznakami zapalenia kaletki łokciowej. Stopień nasilenia objawów  może być różny. Zmieniona zapalnie kaletka w ciągu kilku dni może tylko nieznacznie zwiększyć swoje rozmiary albo też urosnąć nawet do wielkości piłki golfowej. Dodatkowo może wystąpić tkliwość palpacyjna, zaczerwienienie oraz wzmożone ocieplenie okolicy wyrostka łokciowego.

zapalenie kaletki lokcia objawy

Przyczyny zapalenia kaletki wyrostka łokciowego

W niektórych sytuacjach kaletka może ulec podrażnieniu i zapaleniu, w efekcie wypełniając się dodatkowym płynem i zwiększając swoje rozmiary.

Etiologia zapalenia kaletki wyrostka łokciowego jest zwykle wtórna do:

• urazu mechanicznego,
  • stanów zapalnych stawu,
  • infekcji bakteryjnej z powodu zakażenia rany i zajęcia podskórnie leżącej kaletki.

Aseptyczne zapalenie kaletki

Większość zapaleń kaletki łokciowej ma charakter aseptyczny i występują one, gdy powtarzające się urazy lub przeciążenia stawu łokciowego prowadzą do krwawienia do kaletki i uwolnienia mediatorów stanu zapalnego. Praktycznym przykładem może być ucisk mechaniczny kaletki spowodowany długotrwałym opieraniem łokcia o stół lub twarde podłoże (pracownicy biurowi, instruktorzy jogi lub pilatesu). Podobnie uraz łokcia (stłuczenie wyrostka łokciowego) bez przerwania ciągłości skóry może prowadzić do krwawienia w obrębie kaletki i wywołania jej zapalenia.

Zapalenie kaletki łokcia może być również związane ze uogólnionymi stanami zapalnymi tkanki łącznej organizmu. Zapalenie kaletek często występuje w przebiegu chorób układowych takich jak:

• reumatoidalne zapalenie stawów,
  • łuszczycowe zapalenie stawów
  • dna moczanowa.

zapalenie kaletki wyrostka lokciowego dna moczanowa

Nawracające stany zapalne kaletek diagnozuje się częściej u pacjentów z cukrzycą, alkoholizmem oraz u nosicieli wirusa HIV.

Septyczne (infekcyjne) zapalenie kaletki

Infekcyjne zapalenie kaletki łokciowej zachodzi głównie drogą przezskórną. Rana powłok skórnych stanowi wrota do łatwego wniknięcia bakterii do wnętrza uszkodzonej kaletki. Infekcja ma miejsce najczęściej w warunkach:

• silnego stłuczenia wyrostka łokciowego z przerwaniem ciągłości skóry i kaletki,
  • złamania otwartego kości łokciowej, kiedy przemieszczony fragment kostny dodatkowo uszkadza kaletkę.

Diagnostyka

Doświadczony ortopeda najczęściej stawia diagnozę na podstawie wywiadu i badania fizykalnego okolicy wyrostka łokciowego. W potwierdzeniu diagnozy pomocne jest ponadto wykonanie badania USG stawu łokciowego

Zapalenie kaletki maziowej należy zróżnicować z innymi patologiami okolicy wyrostka łokciowego:

• ropień skóry łokcia,
  • złamanie wyrostka łokciowego (w razie podejrzenia dodatkowo wykonuje się zdjęcie RTG),
  • uszkodzenie ścięgna lub więzadła okolicy łokcia,
  • septyczne zapalenie stawów,
  • dna moczanowa,
  • nowotwór.

Bardzo ważne jest uwzględnienie ryzyka zapalenia kaletki o podłożu infekcyjnym (zakażenie rany). Również w przypadku nawracającego zapalenia kaletek bez urazu zaleca się, aby pacjenci poddawani byli rutynowej aspiracji płynu pobranego z kaletki i jego ocenie pod kątem diagnostyki chorób układowych. Pobranie płynu z kaletki odbywa się pod kontrolą USG.

Ile trwa zapalenie kaletki wyrostka łokciowego?

Zapalenie kaletki maziowe może trwać od kilku dni dni do nawet kilku tygodni, zależenie od przyczyny zapalenia, czasu wykrycia schorzenia oraz momentu rozpoczęcia leczenia.

Zapalenie kaletki maziowej łokcia - leczenie

Jeżeli wykluczono infekcyjne zapalenie kaletki, wystarczające okazuje się leczenie zachowawcze nieinwazyjne. Postępowanie obejmuje:

• Unikanie czynności, które podrażniają okolicę wyrostka łokciowego: Oznacza to, że należy unikać opierania łokcia na twardej powierzchni, np. na podłokietniku samochodowym czy na krawędzi stołu.
  • Używanie miękkich podkładek chłodzących: aby zmniejszyć obrzęk i ochronić bolesny obszar przed kolejnymi urazami, wskazane jest stosowanie zimnych okładów lub elastycznych ochraniaczy łokcia ze specjalnym żelem chłodzącym,
  • Farmakoterapia: w fazie zaostrzenia bólu łokcia można rozważyć stosowanie doustnych leków przeciwzapalnych, np. ibuprofenu.

W przypadku, gdy powiększona kaletka łokcia osiąga znaczne rozmiary i istnieje ryzyko jej przypadkowego uszkodzenia i pęknięcia, ortopeda może podjąć decyzję o usunięciu płynu z kaletki za pomocą igły (aspiracja). Zabieg wykonywany jest pod kontrolą USG.

Iniekcje sterydowe kaletki

Wstrzyknięcie kortykosteroidu do kaletki pod kontrolą USG może zmniejszyć objawy zapalenia oraz zapobiec jej dalszemu powiększaniu się. Bardzo ważne jest przeprowadzenie zabiegu w warunkach aseptycznych, by nie doprowadzić do jatrogennego zakażenia kaletki.

Bursektomia - chirurgiczne wycięcie kaletki

U części pacjentów pomimo leczenia aspiracją i iniekcjami kortykosteoroidów może dojść do nawrotów stanu zapalnego kaletki. U osób z powtarzającym się nawrotem problemu można rozważyć bursektomię czyli wycięcie kaletki. Zabieg jest bardzo prosty i wykonuje się go z małoinwazyjnego niewielkiego nacięcia skóry. Jeżeli w trakcie diagnostyki stwierdzono obecność ostrogi kostnej (osteofitu) na wyrostku łokciowym, wskazane jest jego usunięcie.

Leczenie infekcyjnego zapalenia kaletki łokciowej

Infekcyjne zapalenie kaletki np. po stłuczeniu łokcia z przerwaniem ciągłości skóry wymaga leczenia antybiotykami, zwłaszcza środkami przeciwbakteryjnymi skierowanymi przeciwko paciorkowcom i gronkowcom. Zdecydowanie zaleca się aspirację i drenaż kaletki, celem przerwania wszelkich obecnych lokalizacji zakażenia. Leczenie doustnymi antybiotykami przez 7 dni jest u większości pacjentów wystarczające.

W przypadku ciężkich urazów stawu łokciowego, które i tak muszą być leczone operacyjne (np, nastawienie złamania), podczas operacji usuwa się uszkodzoną kaletkę maziową (przeprowadza bursektomię).

Umów wizytę u ortopedy prowadzącego leczenie stanu zapalnego kaletki maziowej łokcia

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

Pangia J, Rizvi TJ. Olecranon Bursitis. [Updated 2022 Jul 25]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan