Syndaktylia, operacja rozdzielenia palców u stóp

Syndaktylia palców (palcozrost) jest jedną z najczęściej występujących anomalii wrodzonych w obrębie stopy. Syndaktylia polega na nieprawidłowym połączeniu dwóch lub więcej przyległych palców, charakteruje ją zmienny stopień zespolenia skóry, tkanek miękkich i/lub kości paliczków sąsiednich palców. Operacja rozdzielenia palców u stóp pozwala na poprawę wyglądu stopy, a także umożliwia zwiększenie zakresu ruchu podczas poruszania palcami.

Umów wizytę u ortopedy wykonującego zabieg rozdzielenia palców u stopy (osoby dorosłe)

Wybierz lekarza z listy i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25

Na czym polega syndaktylia i jak często występuje?

Częstość występowania syndaktylii palców stóp lub dłoni wynosi 1 na 2000-2500 przypadków, co czyni tę nieprawidłowość drugą najczęstszą wadą wrodzoną kończyn po polidaktylii (obecności dodatkowego palca).  Zrośnięcie palców u stóp obserwuje się częściej niż zrośnięcie palców u dłoni.

Wyróżnia się postacie syndaktylii:

• palcozrost pojedynczy (zrośnięte dwa przyległe palce),
  • palcozrost mnogi (zrośnięcie więcej niż dwóch palców).

Zrośnięcie palców może wynikać z połączenia tkanek miękkich (większość przypadków). Znacznie rzadziej dodatkowo widoczne jest połączenie kości paliczków.

Które palce u stopy są najczęściej zrośnięte?

W stopie najczęściej rozpoznawana jest syndaktylia drugiego i trzeciego palca, a także syndaktylia trzeciego i czwartego palca.

Syndaktylia zrośnięcie palców zdjecie stopy

Przyczyny występowania syndaktylii

Uważa się, że zrośnięcie palców wynika z niepełnej apoptozy (zaprogramowanej śmierci komórki) w obrębie tkanek mających zaniknąć w celu rozdzielenia palców podczas życia płodowego. Kiedy dziecko rozwija się w łonie matki, dłonie i stopy formują się w kształcie wachlarza. Następnie, około szóstego lub siódmego tygodnia ciąży, dochodzi do  uwidaczaniani palców u rąk i nóg, ale wciąż połączonych tkankami niczym płetwą. Stopniowo tkanki te powinny całkowicie zaniknąć, u niektórych dzieci jednak to się nie dzieje. Wskutek tego dziecko rodzi się ze zrośniętymi palcami. Nieprawidłowość może występować rodzinnie i być dziedziczona autosomalnie dominująco. Syndaktylię rozpoznaje się u całkowicie zdrowych dzieci, ale może ona także towarzyszyć chorobom takim jak zespół Downa i zespół Klippela-Feila.

Objaw syndaktylii - o czym może świadczyć?

Palce u stóp mogą wyglądać na połączone częściowo lub całkowicie. Palcami nie można poruszać w zakresie możliwym jak dla stopy z normalnie rodzielonymi palcami. Objawy syndaktylii mogą występować u całkowicie zdrowych osób. U niektórych dzieci posiadanie zrośniętych palców u rąk i/lub stóp stanowi jeden z objawów bardziej złożonej choroby lub zespołu genetycznego. Dzieci te posiadają z reguły także inne objawy typowe dla konkretnego zaburzenia genetycznego.

Diagnostyka przyczyn syndaktylii

Jeśli dziecko rodzi się z nierozdzielonymi palcami u stóp i/lub rąk, lekarz genetyk powinien zbada dziecko i sprawdzić obecność innych nietypowych objawów. Aby wykluczyć zespół lub chorobę genetyczną czasami konieczne jest przeprowadzenie badań, testów genetycznych pod kątem określonych zaburzeń. Na badania te kieruje lekarz genetyk.

Kwalifikacja do zabiegu operacyjnego przez lekarza ortopedę

Celem oceny ilości i jakości tkanek, które pozostają połączone, lekarz ortopeda może wykonać lub zlecić wykonanie badania USG palców stopy. Ponadto konieczna jest analiza RTG stopy, by dokładnie uwidocznić ewentualne połączenie kości paliczków między dwoma palcami.

rtg zrosniete palce

Operacja rozdzielenia zrośniętych palców stopy

Operację przeprowadza się w znieczuleniu lokalnym lub podpajęczynówkowym (brak czucia od pasa w dół). Podczas zabiegu połączenie skóry między palcami stóp jest rozcinane w kształcie litery Z, co umożliwia równomierne rozłożenie napięcia tkanek w rekonstruowaniu pojedynczych palców.

Należy podkreślić, że w każdym przypadku techniki realizowane w trakcie zabiegu są dobierane indywidualnie zależnie od wykrytych anomalii tkanki kostnej i stawów.

syndaktylia palcow stop IV i V

syndaktylia rtg anomalia kostna

W niektórych przypadkach potrzebne jest pobranie dodatkowych przeszczepów skóry, aby całkowicie pokryć nowo rozdzielone palce u nóg. Przeszczep może być pobrany z okolic pośladka, uda, ramienia lub grzbietowej strony stopy (jak widać na zdjęciach poniżej).  Najtrudniejszym technicznie obszarem do pokrycia skórą jest spoidło międzypalcowe.

syndaktylia operacja rozdzielenia palcow

syndaktylia efekty operacji rozdzielenia palców

syndaktylia film youtube

Koszt operacji syndaktylii (palcozrostu) w Krakowie u osób dorosłych

Cena zabiegu rozdzielenia palców w Szpitalu Dworska w Krakowie jest ustalana indywidualnie podczas konsultacji ortopedycznej.

Przeciwwskazania do operacji

Palenie tytoniu oraz cukrzyca mogą uniemożliwić wygojenie się rany, a zwłaszcza prawidłowe wgojenie przeszczepu skóry. Nikotynizm oraz cukrzyca mogą stanowić uzasadnione przeciwwskazanie do przeprowadzenia zabiegu rozdzielającego palcozrost u osób dorosłych.

Powikłania

Chociaż operacja rozdzielenia palców wydaje się być dość prostym zabiegem, każdy pacjent musi mieć świadomość realnego ryzyka wystąpienia powikłań. Z pozoru prosto wyglądający zabieg może się okazać skomplikowaną operacją, podczas której mogą pojawić się trudności z utrzymaniem odpowiedniego unaczynienia rozdzielanych palców. Przebieg drobnych naczyń krwionośnych w obrębie palców można ocenić dopiero śródoperacyjnie, ale i tak istnieje realne ryzyko ograniczenia dopływu krwi do opuszki palca i martwicy tkanek. Jest ono najwyższe w przypadku wszelkiego rodzaju anomalii unaczynienia zrośniętych palców stopy.

Rehabilitacja rozdzielonych palców

Po wygojeniu się ran po zabiegu warto zapisać się na przynajmiej kilka sesji rehabilitacyjnych. Fizjoterapeuta pokaże w jaki sposób masować tworzącą się bliznę, by pozostała ona elastyczna i niebolesna. Jest to ważne, aby zapobiec przykurczom tkanek mogącym wtórnie prowadzić do nienaturalnego podwinięcia palców. Terapia manualna tkanek miękkich pozwoli także zmniejszyć widoczność blizn w obrębie operowanych palców.

Ważne informacje

Czas trwania zabiegu ( zależny od metody)

50- 120 minut
Badania wymagane do zabiegu  podstawowe - zakładka przygotowanie do operacji
Znieczulenie  blok okołokostkowy lub przodostopia, ew. podpajęczynówkowe
Pobyt w Szpitalu  minimum 2 - 6 godzin po operacji
Okres znacznej dysfunkcji 10-14 dni
Okres ograniczonej dysfunkcji  3 - 6 tygodni
Zdjęcie szwów - pierwsza wizyta  brak lub 12-18 dni
Zmiana opatrunków  co 3-4 dni
Przeciwwskazania do zabiegu  indywidualne

Umów wizytę u ortopedy wykonującego zabieg rozdzielenia palców u osób dorosłych

Wybierz lekarza z listy i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25

Kim JH, Kim BJ, Kwon ST. Foot Syndactyly: A Clinical and Demographic Analysis. Arch Plast Surg. 2016 Nov;43(6):559-563. doi: 10.5999/aps.2016.43.6.559. Epub 2016 Nov 18. PMID: 27896188; PMCID: PMC5122546.

Cena usługi: 8500-10000
+ Koszt implantu: .