Palec strzelający, trzaskający

Zakleszczające zapalenie ścięgna, nazywane także palcem strzelającym lub trzaskającym to choroba, w której na skutek konfliktu pomiędzy zgrubiałem ścięgnem zginacza a troczkeim pochewki zginacza dochodzi do wytworzenia objawy przeskakiwania palca.Najprawdopodobniej rozwój tej choroby jest kontynuacją wrodzonego przewężenia w obrębie wejścia do pochewki włóknistej ścięgna zginacza i wtórnego do tego zaburzenia odpływu chłonki ze ścięgna. W rezultacie powstaje guzek oraz stan zapalny. Zgięcie palca początkowo powoduje ból podczas zginania palca. Często ból ten lokalizowany jest w obrębie palca - czyli dalej niż rzeczywiście dochodzi do konfliktu (czyli na poziomie śródręcza) . W bardziej zaawansowanym etapi oprócz bólu podczas ruchu  zginania palca pojawia się objaw przeskakiwanial. W zaawansowanej postaci choroby wyprostowanie palca jest niemożliwe, dochodzi bowiem do całkowitego zakleszczenia, w wyniku czego pozostaje on w zagiętej pozycji. Tym samym schorzenie utrudnia wykonywanie codziennych czynności, ograniczając funkcjonowanie pacjenta.

Palec strzelajacy

Choroba częściej występuje u kobiet po 40 roku życia. Zakleszczające zapalenie ścięgna może powstawać także u osób cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów oraz zmagających się z chorobami metabolicznymi, takimi jak cukrzyca czy dna moczanowa. Czasami pojawienie się schorzenia związane jest z przebytym wcześniej urazem w okolicy palca.

Umów wizytę teraz - specjalizującego się w leczeniu palca strzelającego w naszym szpitalu

lek. med. Marcin Janeczek - spec. ortopeda

lek. med. Marcin Janeczek ortopeda Kraków

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda, Kraków

Diagnoza

Diagnoza opiera się na wywiadzie i badaniu USG palca.

Leczenie zachowawcze

Możliwe jest leczenie zachowawcze, w trakcie którego pacjentowi podaje się leki przeciwzapalne. Jest to jednak metoda mająca zastosowanie w przypadku początkowego stadium choroby. Jeśli występują już trudności ze zginaniem palca,proponowane jest podanie leku przeciwzapalnego pod kontrolą USG do pochewki ścięgnistej zginacza. Pomaga to w 50 % przypadków. W przypadku nawrtou choroby - możliwym w okresie kilku tygodni do kilku lat również można zastosować podanie leku p/w zapalnego, ale już z statystycznie o połowę mniejszą częstością wyleczenia - a więc ok 25 %.

Uważa się, że kolejne iniekcje leku mogą być związane z większą ilością skutków ubocznych w związku z czym należy zastosować leczenie operacyjne.

Leczenie nieoperacyjne - zabieg przezskórny

Leczenie palca strzelającego tą metodą polega na identyfikacji struktury troczka A1 pod kontrolą USG i w znieczuleniu miejscowym przecięcie tego troczka.

Zabieg wykonujemy w warunkach sali zabiegowej  i zajmuje ok 15 minut. Nie wymaga zakąłdanai i usuwania szwów, opatrunków i wiyt kontrolnych. Najczęściej w ciągu 2 tygodni można powrócić do pełnego obciążania dłoni w pracy .

Leczenie operacyjne

Leczenie palca strzelającego polega na operacyjnym przecięciu troczka A1 pochewki włóknistej.

Operację wykonujemy na bloku operacyjnym w  znieczuleniu odcinkowym lub miejscowym. Po wewnętrznej stronie dłoni wykonywane jest nacięcie, przez które operator dochodzi do struktury uwidoczniając ją a następnie przecina.

Okres rekonwalescencji po operacji to 4 - 8 tygodni.

• Kruczyński J., Szulc A., Wiktora Degi ortopedia i rehabilitacja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015.
  • Turowski Gregory A., Zdankiewicz Peter D., Thomson Grant J., The results of surgical treatment of trigger thinger, The Journal of Hand Surgery 1997, t. 22, s. 145-149.