USG kolana

Badanie USG kolana umożliwia precyzyjną ocenę schorzeń i urazów dotyczących ścięgien, więzadeł pobocznych, naczyń oraz częściowo struktur wewnątrzstawowych. Badanie USG stawu kolanowego wykazuje pewne ograniczenia przy ocenie zmian dotyczących łąkotek oraz więzadeł krzyżowych. Bardzo ważne jest wcześniejsze postawienie wstępnej diagnozy na podstawie badania klinicznego – umożliwia to określenie struktur, które mogą być oceniane podczas badania USG kolana, a kiedy należy uzupełnić diagnostykę wykonując tomografię czy rezonans magnetyczny kolana.

Możliwość oceny dynamicznej sprawia, że badanie USG stawu kolanowego przeważa nad pozostałymi metodami obrazowania. Struktury kolana takie jak więzadła lub ścięgna mogą być badane w spoczynku oraz w trakcie wykonywania odpowiednich testów czy napinania mięśni.

USG może także służyć nawigacji podczas wykonywania niektórych procedur interwencyjnych w obrębie kolana - najczęściej iniekcji dostawowych (podania osocza bogatopłytkowego, Orthokine, blokady sterydowej).

Przed badaniem USG kolana

Przed wykonaniem badania USG kolana ortopeda lub lekarz radiolog przeprowadza z pacjentem dokładny wywiad, który dotyczy charakterystyki oraz umiejscowienia dolegliwości bólowych. Przewlekły ból kolana najczęściej wynika z choroby zwyrodnieniowej lub z przeciążeń tkanek miękkich spowodowanych uprawianiem sportu czy pracą zawodową. Przyczyną przewlekłego bólu kolana z okresami zaostrzeń i reemisji może być także występowanie choroby ogólnoustrojowej, takiej jak reumatoidalne zapalenie stawów czy łuszczycowe zapalenie stawów. Ostry nagły ból kolana jest z reguły związany z urazem. Aby ukierunkować badanie USG na określone struktury stawu należy określić okoliczności wystąpienia urazu, możliwy kierunek działania siły urazowej oraz charakter i dynamikę objawów po urazie (ból, obrzęk, zablokowanie ruchu kolana). Rozlany ból częściej towarzyszy uszkodzeniom struktur wewnątrzstawowych lub zapaleniu stawu, natomiast miejscowy powierzchowny ból jest z reguły związany z patologiami więzadeł pobocznych czy ścięgien mięśni otaczających staw kolanowy.

W trakcie badania lekarz ocenia obrysy stawu i zakres ruchomości w odniesieniu do kończyny przeciwnej. W razie konieczności wykonuje specyficzne testy wskazujące na obecność uszkodzeń określonych struktur stawu kolanowego. Badanie USG może być również poprzedzone oceną zdjęć radiologicznych kolana, jeśli zostały one wcześniej wykonane.

Jakie schorzenia i urazy można zdiagnozować za pomocą USG kolana?

Poniżej wymieniowo najczęstsze patologie stawu kolanowego, które mogą być częściowo lub całkowicie oceniane podczas badania USG kolana.

1. Ból w środku kolana lub ogólny rozlany ból kolana:
    • Uszkodzenia łąkotek (widoczne w badaniu USG w ograniczonym zakresie),
  2. Ból z przodu kolana:
    • tendinopatia ścięgna mięśnia czworogłowego uda,
    • ostre uszkodzenie ścięgna mięśnia czworogłowego,
    • zmiany patologiczne więzadła rzepki (np. kolano skoczka),
    • zespół fałdu przyśrodkowego błony maziowej /link/,
    • zapalenie kaletki przedrzepkowej,
    • zapalenie kaletki podrzepkowej głębokiej i powierzchownej,
    • uszkodzenie troczków rzepki.
  3. Ból przyśrodkowej strony kolana:
  4. Ból z boku kolana:
  5. Ból z tyłu kolana / patologie naczyniowe:
    • torbiel Bakera,
    • gangliony okołostawowe,
    • zapalenie kaletki mięśnia półbłoniastego,
    • uszkodzenia ścięgna mięśnia dwugłowego uda,
    • gangliony więzadeł krzyżowych,
    • tętniaki podkolanowe (usg doppler),
    • zespół usidlenia tętnicy podkolanowej (usg doppler).
  6. Inne:
    • Neuropatia uciskowa nerwu strzałkowego w okolicy głowy strzałki (objawy obecne są na poziomie stopy).

W USG kolana nie jest możliwa ocena:

• Chrząstki 1/3 bloczka kości udowej,
  • Chrząstki kości piszczelowej,
  • Chrząstki rzepki (w tym chondromalacji rzepki),
  • Obrzęku szpiku kostnego, zmian śródkostnych.

W razie podejrzenia uszkodzeń chrzęstnych lub chrzęstno-kostnych konieczne jest wykonanie rezonansu magnetycznego kolana.

Jak przebiega badanie USG kolana?

Standardowe badanie USG stawu kolanowego obejmuje ocenę kolejnych przedziałów kolana: przedniego, bocznego, przyśrodkowego oraz tylnego. W trakcie badania pacjent leży na plecach z kończyną wyprostowaną lub ugiętą w kolanie. Lekarz może poprosić o zrotowanie kończyny na zewnątrz lub do wewnątrz. W trakcie badania struktur dołu podkolanowego pacjent leży na brzuchu.

Badanie dynamiczne polega na ocenie wybranych struktur w trakcie prób stresowych, ruchu w stawie lub podczas aktywności mięśni. Najczęściej ocenia się wydolność więzadeł pobocznych kolana, np. podczas próby koślawienia oceniane jest więzadło poboczne piszczelowe MCL. Stany pourazowe ścięgien i mięśni bada się w spoczynku oraz w stanie napięcia mięśni. Dynamiczne USG kolana dostarcza istotnych informacji dotyczących morfologii badanych struktur w warunkach zbliżonych do funkcjonalnego obciążania stawu.

Sonochirurgia kolana

Sonochirurgia to określenie zabiegu przeprowadzanego pod kontrolą USG. Zabieg najczęściej polega na wykonaniu zastrzyku. Kolano może być ostrzykiwane osoczem bogatopłytkowym, Orthokine, koncentratem komórek macierzystych lub środkiem sterydowym. Monitorowanie pozycji igły na obrazie USG umożliwia precyzyjne podanie danej substancji w chory obszar. Sonochirurgia wykorzystywana jest również podczas punkcji torbieli Bakera, co pozwala ominąć ważne naczynia i nerwy w obrębie dołu podkolanowego. Przeprowadzanie zabiegów pod kontrolą USG zwiększa efekty leczenia oraz minimalizuje ryzyko powikłań.

W Szpitalu Dworska w Krakowie badania USG wykonujemy na nowoczesnych aparatach USG 4D, USG 3D General Electric® serii Voluson®. Zobacz cennik USG.

Najczęściej zadawane pytania o USG kolana:

Co pokazuje USG stawu kolanowego?

USG jest metodą obrazowania pozwalającą na uwidocznienie obrysów kostnych oraz tkanek miękkich leżących powierzchownie. USG kolana umożliwia ocenę ścięgien, więzadeł pobocznych, kaletek oraz naczyń dołu podkolanowego. Badanie USG stawu kolanowego wykazuje pewne ograniczenia w diagnostyce uszkodzeń łąkotek oraz więzadeł krzyżowych. Badaniem umożliwiającym dokładną ocenę struktur wewnątrzstawowych jest rezonans magnetyczny kolana.

Jak się przygotować do USG kolana?

Usg nie wymaga specjalnego przygotowania. Jest to nieinwazyjne i w pełni bezpieczne badanie, dlatego korzystać z niego mogą kobiety w ciąży oraz małe dzieci. Na badanie USG warto przynieść ze sobą wyniki innych badań obrazowych (np. RTG kolana) oraz wyniki badań laboratoryjnych (krew, mocz).

Kto wykonuje USG kolana?

Lekarzem uprawnionym do wykonania USG kolana jest ortopeda lub radiolog po ukończonym szkoleniu z zakresu USG stawu kolanowego.

Kiedy wykonuje się USG a kiedy rezonans magnetyczny kolana (MRI)?

USG służy ocenie tkanek leżących powierzchownie. Jest to metoda badania łatwo dostępna i dużo tańsza w porównaniu do rezonansu magnetycznego (MRI), ale nie pozwala ona na pełną ocenę struktur wewnątrzstawowych. Badanie MRI kolana wykonuje się, gdy konieczna jest precyzyjna ocena uszkodzeń chrząstki stawowej, łąkotek oraz więzadeł krzyżowych. Rezonans stanowi złoty standard w diagnostyce przed planowanym zabiegiem operacyjnym.

Wybierz lekarza i umów wizytę

lek. med. Krzysztof Miśkowiec lek. med. Magdalena Chmiel-Nowak lek. med. Grzegorz Jarosławski

12-352-25-25

Jeśli ich używanie przez nas jest Ci obojętne i się na to zgadzasz
to zamknij to okienko i po sprawie. 8)

Współczujemy Ci, że musisz to robić na każdej stronie i na naszej też.

Jeśli nie lubisz plików ciasteczek i nie zgadzasz się na ich wykorzystanie przez nas to opuść tą stronę. Innej możliwości przeglądania jej niestety nie ma. 8/

szpital Dworska