USG stawu skokowego

Badanie USG stawu skokowego umożliwia ocenę wybranych wad wrodzonych, a także wielu zmian na podłożu przeciążeniowym i zapalnym. USG stawu skokowego pozwala ponadto na rozpoznanie uszkodzeń tkanek miękkich otaczających staw – więzadeł, ścięgien mięśni, nerwów i naczyń, a także ocenę obrysów kostnych i chrząstki w ograniczonym zakresie. Zaleca się, aby badanie USG stawu skokowego było wykonywane po każdym urazie skrętnym kostki. Z uwagi na dużą ilość struktur tej okolicy badanie USG powinno być ukierunkowane przez badanie kliniczne, aby szybko postawić właściwą diagnozę, a w razie wątpliwości zlecić wykonanie rezonansu magnetycznego.

Jakie schorzenia i urazy można zdiagnozować za pomocą USG stawu skokowego?

Poniżej wymieniono najczęstsze patologie, które można częściowo lub całkowicie ocenić podczas badania USG stawu skokowego.

1. Ból z przodu kostki:
    • Zespół wklinowania przedniego – obecność osteofitów ograniczających zgięcie grzbietowe stawu skokowego (konflikt przedni),
    • Uszkodzenie ścięgna mięśnia piszczelowego przedniego,
  2. Ból z boku kostki:
  3. Ból przyśrodkowej strony kostki:
    • uszkodzenie więzadła trójgroniastego,
    • uszkodzenia ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego,
    • zespół kanału stępu – ucisk nerwu piszczelowego tylnego - objawy mogą być obecne także w obrębie podeszwy stopy,
  4. Ból z tyłu stawu skokowego:
  5. Ból w środku stawu skokowego lub rozlany ból stawu:
    • Zapalenie błony maziowej,
    • Ciała wolne w stawie.

W USG stawu skokowego nie jest możliwa ocena:

• chrząstki piszczeli, bloczka kości skokowej w 2/3 tylnej części oraz chrząstki kości strzałkowej (dotyczy chrząstki stawu skokowo-goleniowego),
  • zmian wewnątrzkostnych, zmian podchrzęstnych (obrzęk szpiku kostnego),
  • patologii i uszkodzeń w obrębie zatoki stępu,
  • stawu podskokowego.

Jak przebiega badanie USG stawu skokowego?

Standardowe badanie USG stawu skokowego obejmuje ocenę kolejnych okolic stawu: przedniej, bocznej, przyśrodkowej oraz tylnej. W trakcie badania pacjent leży na plecach z kończyną ugiętą w kolanie do kąta 45 stopni. W trakcie USG ścięgna Achillesa oraz podeszwowej strony stopy pacjent leży na brzuchu.

Badanie dynamiczne USG stawu skokowego polega na ocenie wybranych struktur w trakcie prób stresowych, ruchu w stawie lub podczas napięcia mięśni. Najczęściej ocenia się wydolność więzadeł, np.

• podczas próby szuflady przedniej oceniane jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL, anterior talo-fibulare ligament) - najczęściej uszkadzane w wyniku skręcenia stawu skokowego,
  • podczas zgięcia grzbietowego połączonego z rotacją zewnętrzną stopy oceniane jest więzadło piszczelowo-strzałkowe przednie dolne (AITFL, anterior inferior tibiofibular ligament) oraz więzozrost piszczelowo-strzałkowy.

Badanie dynamiczne ścięgien może przykładowo dotyczyć ścięgien mięśni strzałkowych – w przypadku ich nawykowego podwichania w badaniu USG obserwuje się nieprawidłowe przemieszczenie w trakcie ruchu zgięcia i nawrócenia stopy.

Sonochirurgia

Sonochirurgia to określenie przezskórnego zabiegu interwencyjnego wykonywanego pod kontrolą USG.

Sonochirurgia stawu skokowego

Przykładami zabiegów sonochirurgicznych w obrębie stawu skokowego są:

• Punkcja stawu skokowo-goleniowego lub skokowo-piętowego celem pobrania płynu stawowego,
  • Dostawowe podanie osocza bogatopłytkowego, koncentratu komórek macierzystych w leczeniu wczesnych zmian zwyrodnieniowych stawu,
  • Wykonanie blokady dostawowej – podanie steroidów do stawu celem zmniejszenia dolegliwości bólowych /link/,
  • Podanie steroidów do pochewek ścięgnistych leżących w kanale stępu (leczenie stanu zapalnego pochewek),
  • Podanie steroidu do zmienionej zapalnie kaletki ścięgna Achillesa (ostrzykiwanie steroidami samego ścięgna Achillesa jest przeciwwskazane ze względu na osłabienie struktury ścięgna i zwiększone ryzyko zerwania w przyszłości).

Najczęściej zadawane pytania o USG stawu skokowego:

RTG czy USG stawu skokowego – które badanie należy wykonać po skręceniu kostki?

Celem wykluczenia złamania kostki zalecane jest wykonanie RTG stawu skokowego. Jest to wskazane szczególnie w przypadku silnego bólu i masywnego obrzęku oraz braku możliwości obciążenia kończyny w teście wykonania trzech kroków. USG stawu skokowego powinno być wykonane w każdym przypadku skręcenia stawu skokowego, aby ocenić wydolność uszkodzonych więzadeł oraz wykluczyć obecność powikłań w zakresie patologii innych tkanek miękkich.

Jak wygląda USG stawu skokowego?

Badanie USG stawu skokowego jest nieinwazyjnym badaniem obrazowym wykorzystującym fale ultradźwiękowe. Podczas badania USG lekarz radiolog lub ortopeda przykłada do kostki specjalną głowicę, uprzednio nakładając na skórę badanej okolicy żel sprzęgający. Oceniane są wszystkie tkanki miękkie otaczające staw skokowy (więzadła, ścięgna mięśni, troczki, nerwy, naczynia krwionośne). Na obrazach USG można również ocenić błonę maziową oraz zarysy przedniej części bloczka kości skokowej. W trakcie tzw. dynamicznego badania USG lekarz wykonuje specjalne testy oceniające wybrane struktury (np. wydolność więzadeł). Może prosić także prosić o napięcie mięśnia lub wykonanie określonego ruchu stopą.

Wybierz lekarza i umów wizytę

lek. med. Krzysztof Miśkowiec lek. med. Magdalena Chmiel-Nowak

12-352-25-25

Jeśli ich używanie przez nas jest Ci obojętne i się na to zgadzasz
to zamknij to okienko i po sprawie. 8)

Współczujemy Ci, że musisz to robić na każdej stronie i na naszej też.

Jeśli nie lubisz plików ciasteczek i nie zgadzasz się na ich wykorzystanie przez nas to opuść tą stronę. Innej możliwości przeglądania jej niestety nie ma. 8/

szpital Dworska