Blokada nerwów międzyżebrowych

Blokadę nerwów międzyżebrowych wykonuje się w terapii bólu po zabiegach chirurgicznych (np. mastektomii), urazach klatki piersiowej (złamaniu żeber, silnym stłuczeniu żeber), a konkretnie w leczeniu bólu będącego powikłaniem tych stanów (neuralgii międzyżebrowej). Dowiedz się więcej o wskazaniach do przeprowadzenia blokady oraz o tym, jak przebiega zabieg w naszej poradni leczenia bólu w Krakowie.

Blokady nerwów w naszym szpitalu wykonywane są przez lekarza anestezjologa specjalizującego się w leczeniu uporczywego bólu, w tym nerwobólu.

Wskazania do wykonania blokady nerwów międzyżebrowych

Leczenie neuralgii międzyżebrowej (w tym bólu przetrwałego)

Zadaniem blokady jest złagodzenie lub zniesienie bólu związanego z urazem, uwięźnięciem lub podrażnieniem nerwu międzyżebrowego (czasowym albo trwałym).

Wskazania obejmują ból w obrębie klatki piersiowej i górnej ściany brzucha w stanach takich jak:

• złamania żeber, silne stłuczenia żeber,
  • ból po mastektomii, rekonstrukcji piersi,
  • ból po operacjach torakochirurgicznych,
  • ból po zabiegach na nerkach z dostępu przez ostatnią przestrzeń międzyżebrową,
  • ból nowotworowy, np. w przebiegu raka płuca, opłucnej lub sutka z naciekiem na ścianę klatki piersiowej,
  • ból przedniej ściany jamy brzusznej w wyniku uwięźnięcia gałęzi skórnej przedniej nerwu międzyżebrowego (ACNES – anterior cutaneous nerve entrapment syndrome).

Wskazaniem jest ból nie poddający się leczeniu zachowawczemu, utrzymujący się pomimo doustnego zażywania leków przeciwbólowych.

Należy podkreślić, że blokada międzyżebrowa nie znosi typowego bólu trzewnego (pochodzącego z narządów wewnętrznych, np. jamy brzusznej) - przed podjęciem decyzji o zabiegu konieczne jest przeprowadzenie dokładnego wywiadu dotyczącego umiejscowienia i pochodzenia bólu. Konieczne jest np. wykluczenie chorób pęcherzyka żółciowego czy schorzeń nerek. W tym calu zalecamy konsultację z lekarzem chirurgiem ogólnym

Przygotowanie do blokady nerwu międzyżebrowego

W większości przypadków zabieg nie wymaga specjalnego przygotowania (można normalnie jeść i pić, należy przyjąć na co dzień zażywane leki). Jeżeli przyjmujesz leki rozrzedzające krew (antykoagulanty), mogą one zwiększać ryzyko krwawienia po wstrzyknięciu. Nie zapomnij powiadomić o tym lekarza przeprowadzającego zabieg. Ponadto, w razie potrzeby lekarz poinformuje Cię, jak się odpowiednio przygotować. Nie wahaj się zadawać pytań, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości.

Nerwy międzyżebrowe - blokada - jak przebiega zabieg?

Pacjent najczęściej leży na brzuchu, na boku lub w pozycji siedzącej z pochyleniem tułowia do dołu i opuszczonymi ramionami. Lekarz wykonuje zabieg pod kontrolą USG lub fluoroskopii, dzięki czemu monitoruje położenie igły względem struktur anatomicznych. Blokada może być wykonywana z pomocą obrazowania w płaszczyźnie poprzecznej lub strzałkowej. Przykładowo, głowica USG może być umieszczana na wysokości ostatniego dwunastego żebra, następnie przesuwana jest do góry, przy czym lekarz odlicza kolejne żebra, aż do pożądanego poziomu blokady. Lekarz dokonuje lokalizacji miejsca wkłucia - w okolicy dolnego brzegu żebra, najczęściej na wysokości kąta żebrowego w odległości 6-7 cm od linii wyrostków kolczystych kręgosłupa. Za pomocą igły miejscowy środek znieczulający wstrzykiwany jest w okolicę wybranego nerwu międzyżebrowego. Po zabiegu lekarz kontroluje stan opłucnej.

blokada nerwow miedzyzebrowych

Jak długo trwa zabieg?

Zabieg trwa około 20 minut.

Co dzieje się po wstrzyknięciu blokady nerwu międzyżebrowego?

Po zabiegu pacjent odpoczywa na terenie szpitala przez około 15-30 minut. W tym czasie lekarz lub pielęgniarka upewni się, czy nie wystąpiły żadne nieoczekiwane skutki uboczne. Następnie pacjent może normalnie wrócić do domu (nie ma potrzeby hospitalizacji).

Jak długo utrzymuje się ulga w bólu?

Blokady nerwów są skuteczne w tymczasowym łagodzeniu bólu. Czas działania blokady nerwu międzyżebrowego może się różnić w zależności od osoby. U niektórych pacjentów ulga w bólu może utrzymywać się do kilku tygodni lub miesięcy, u innych osób kilka dni. Jeśli zabieg przynosi korzystne rezultaty, ale wymaga powtórzenia, jest to możliwe po omówieniu tej kwestii z lekarzem prowadzącym.

Zalecenia po zabiegu

• utrzymanie opatrunku w dniu po zabiegu i unikanie zabrudzenia miejsc wkłucia,
  • unikanie forsownego wysiłku fizycznego (dźwigania, wykonywania brzuszków).

Przeciwwskazania do blokady nerwu międzyżebrowego

• uczulenie na środek znieczulający,
  • infekcja w miejscu wkłucia.

Zabiegi dodatkowe

Niektóre osoby mogą wymagać wdrożenia innych metod leczenia w celu opanowania objawów bólowych. W razie potrzeby lekarz może zadecydować o przeprowadzeniu termolezji nerwów międzyżebrowych. Jest to zawsze jasno omawiane z pacjentem podczas ustalania planu leczenia.