Szybka rejestracja online - w 3 kliknięciach, 24h/7

Leczenie nieoperacyjne Dupuytrena lekiem Xiapex

Zespół Dupuytrena

Zespół Dupuytrena, zwany także przykurczem Dupuytrena polega na bliznowaceniu rozcięgna dłoniowego, co powoduje postępowy przykurcz zgięciowy palców. Choroba rozpoczyna się powstawaniem na dłoniach grudek, guzków lub charakterystycznych pasm z tkanki łącznej, przypominających sznur. Pacjenci zgłaszający się do lekarza wskazują na niemożność wyprostowania danego palca, czasem także na bolesność w okolicy guzka lub wytworzonego pasma. Schorzenie prowadzi do ograniczenia funkcji dłoni, utrudniając wykonywanie codziennych czynności, jak również pracę zawodową. Ryzyko zachorowalności zwiększa się u pacjentów powyżej 50 roku życia oraz w przypadku wcześniejszego występowania choroby w rodzinie.

Umów wizytę teraz - do lekarza specjalizującego się w leczeniu choroby Dupuytrena w naszym szpitalu

Diagnoza

Diagnoza zespołu Dupuytrena polega na badaniu klinicznym oraz wywiadzie. Dotychczasowe leczenie opierało się głównie na chirurgicznym usunięciu zgrubiałej tkanki łącznej, tak aby umożliwić wyprostowanie się palców. Zabieg jest najbardziej skuteczny w przypadku niedużego przykurczu. Chorobowo zmienione tkanki usuwa się częściowo lub w całości. Należy pamiętać, że może wystąpić konieczność powtórzenia operacji, jeśli ogniska choroby wystąpią na innych palcach. Ponadto, jak w przypadku każdego zabiegu chirurgicznego, istnieje także ryzyko powikłań.

Leczenie nieoperacyjne

Alternatywę stanowi bezoperacyjne leczenie przy użyciu produktu Xiapex. Substancję czynną leku stanowi enzym kolagenaza, otrzymywana z bakterii Clostridium histolyticum. Rozpuszcza ona włókna kolagenowe, które tworzą sznury zgrubiałej tkanki łącznej. Lek podawany jest w formie iniekcji przez lekarza specjalistę. Wstrzykuje się go bezpośrednio w pasmo na dłoni pacjenta. Po upływie 24-72 godzin można wykonać zabieg ułatwiający wyprostowanie palca, który pomoże rozerwać pasmo włókniste. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi na leczenie, całą procedurę powtarza się po upływie około 4 tygodni, jednak zabiegu nie wykonuje się więcej niż trzykrotnie na jedno pasmo. Pacjenci powinni unikać prostowania oraz zginania palców dłoni, w której wykonywano wstrzyknięcie, aby lek nie przedostał się do okolicznych tkanek. Nie wolno także samodzielnie manipulować przy nastrzykiwanym miejscu. Po zabiegu wyprostowania palca rękę należy trzymać uniesioną do góry.

Po operacji sugeruje się unikać wykonywania prac leczoną dłonią. Lekarz może także zalecić tymczasowe noszenie szyny oraz wykonywanie ćwiczeń zginania i prostowania palców. Pacjenci odzyskują sprawność ręki najczęściej po około 30 dniach od rozpoczęcia leczenia.

Ważne informacje

Czas trwania zabiegu ( zależny od metody)

20 x  po 20 minut
Badania wymagane do zabiegu  nie są wymagane
Znieczulenie  miejscowe
Pobyt w Szpitalu  3-6 godzin po operacji
Okres znacznej dysfunkcji 12 - 21 dni
Okres ograniczonej dysfunkcji  3 - 8 tygodni po operacji
Zdjęcie szwów - pierwsza wizyta  nie dotyczy
Zmiana opatrunków  co 3 - 4 dni lub nie wymagane przy uwolnieniu przeskórnym
Przeciwwskazania do zabiegu  infekcja

• Szmidt J., Kużdżał J., Podstawy chirurgii. T II., Medycyna Praktyczna, Kraków 2010.
  • Wiśniewska M., Czarnecki P., Choroba Dupuytrena, Praktyczna ortopedia i traumatologia 2016, nr 3.
  • Thomas A., Bayat A., The emerging role of Clostridium histolyticum collagenase in the treatment of Dupuytren disease. Ther Clin Risk Manag. 2010; 6: s. 557-572.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Delta Sport Clinic sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie ul. Dworska 1b/1. Przetwarzamy Twoje dane osobowe zawarte w niniejszym formularzu, aby umożliwić Ci kontakt z nami poprzez zadanie pytania (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z użytkownikami strony). Twoje dane będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Ci odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Kliknij aby zapoznać się z pełną treścią obowiązku informacyjnego.

szpital Nowa ortopedia