Przygotowanie do zabiegu operacyjnego należy rozpocząć na około 2 tygodnie przed planowanym terminem operacji. Pacjent otrzymuje skierowania na wykonanie potrzebnych badań laboratoryjnych:

• Oznaczenie grupy krwi,
  • Diagnostyka chorób zakaźnych (Antygen HBs, Przeciwciała Anty-HCV),
  • Morfologia krwi,
  • Badania koagulologiczne: Czas kaolinowo-kefalinowy (APTT), Czas protrombinowy (PT+INR),
  • Badania biochemiczne surowicy krwi: poziom Glukozy, jony sodowe (Na), jony potasowe (K), poziom kreatyniny,
  • Badanie elektrokardiograficzne (EKG),
  • Osoby leczone z powodu chorób tarczycy (nadczynność, niedoczynność, stan po usunięciu tarczycy): konieczne oznaczenie w surowicy poziomu hormonów tarczycy: TSH, T3, T4,
  • Osoby, które przekroczyły wiek 61 lat, powinny mieć wykonane RTG klatki piersiowej (wymóg przed znieczuleniem ogólnym).

Jeżeli pacjent leczy się na schorzenia przewlekłe, czasami konieczne jest wykonanie badań dodatkowych (np. pulmonologicznych, kardiologicznych). Zakres badań jest ustalany indywidualnie dla każdego pacjenta.

Wskazane jest także:

• Wykonanie szczepień przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (HBs),
  • Odstawienie leków przeciwzakrzepowych na 10 dni przed zabiegiem. Leki przyjmowane doustnie (Acard, Polocard, pochodne kumaryny i inne) powinny zostać zastąpione iniekcjami preparatów heparyny, na przykład: Clexane, Fraxiparyne, Fragmin, podawanymi w odpowiedniej dawce podskórnie. Dawkę ustala lekarz.
  • Wyleczenie wszelkich infekcji toczących się w organizmie, np. dróg oddechowych (katar, kaszel, ból gardła, ból zatok) czy dróg moczowych. Infekcje nawet o małym nasileniu dyskwalifikują pacjenta z zabiegu operacyjnego.
  • Wyleczenie próchnicy zębów.

Przed zabiegiem odbywa się wizyta u anestezjologa, podczas której anestezjolog potwierdza kwalifikację do zabiegu oraz dokonuje wyboru znieczulenia.