Termolezja - metoda leczenia bólu przewlekłego kręgosłupa

Termolezja jest to małoinwazyjna metoda zwalczania bólu kręgosłupa wynikającego ze zmian zwyrodnieniowych stawów międzywyrostkowych. Zabieg polega na zniszczeniu wybranych włókien nerwowych przewodzących ból z wykorzystaniem prądu wysokiej częstotliwości. Termolezja przeprowadzana jest w znieczuleniu miejscowym w warunkach ambulatoryjnych (nie ma potrzeby hospitalizacji). Efekty w postaci niwelacji bólu kręgosłupa mogą utrzymywać się nawet do 1-1,5 roku czasu.

Umów wizytę u lekarza przeprowadzającego zabieg termolezji w Krakowie

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

lek. med. Łukasz Janeczko - spec. neurochirurg

lek. med. Łukasz Janeczko neurochirurg Kraków

Wskazania do wykonania termolezji nerwów kręgosłupa

Zabieg można rozważyć w przypadku długotrwałego utrzymywania się bólu kręgosłupa pochodzącego ze stawów międzywyrostkowych kręgosłupa. Pacjenci dotknięci tym problemem najczęściej zgłaszają objawy takie jak:

• ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • uczucie sztywności kręgosłupa, ograniczenie ruchomości kręgosłupa,
  • dolegliwości często nasilają się podczas długotrwałego stania, siedzenia lub odchylania tułowia do tyłu.

Jeżeli problemy z bólem kręgosłupa utrzymują się przynajmniej 3 miesiące i w międzyczasie inne formy leczenia zachowawczego (fizjoterapia) nie powiodły się lub ich przeprowadzenie ze względu na ból nie było możliwe, lekarz może rozpocząć kwalifikację pacjenta do zabiegów małoinwazyjnych.

Aby potwierdzić czy źródłem bólu są stawy międzywyrostkowe kręgosłupa, konieczne jest przeprowadzenie blokady diagnostycznej. Polega ona na podaniu środka znieczulającego do okolicy nerwów zaopatrujących stawy międzywyrostkowe. Jeżeli reakcja na podanie krótkotrwale działającego środka znieczulającego jest pozytywna (zmniejszenie dolegliwości bólowych) pacjent może zostać zakwalifikowany do zabiegu termolezji.

Jak wygląda zabieg termolezji?

1. Znieczulenie miejscowe w okolicy planowanego miejsca wkłucia (pacjent pozostaje świadomy podczas zabiegu),
  2. Lekarz pod kontrolą fluoroskopii wprowadza igłę w okolicę nerwu przewodzącego bodźce bólowe,
  3. Potwierdzenie lokalizacji igły poprzez stymulację czuciową,
  4. Na igle znajduje się elektroda podłączona do do generatora prądu wysokiej częstotliwości - lekarz niszczy kolejno wybrane nerwy, których znieczulenie podczas próby diagnostycznej przyniosło efekt przeciwbólowy,
  5. Po zakończeniu procedury igła jest wyjmowana z okolicy kręgosłupa, a na skórę nakładany jest niewielki opatrunek (do ściągnięcia przez pacjenta w następnym dniu od zabiegu).
  6. Po zabiegu pacjent pozostaje na krótkiej obserwacji, aby wykluczyć wystąpienie ewentualnych powikłań.

W jaki sposób dochodzi do zniszczenia nerwu przewodzącego ból?

Termolezja wykorzystuje prąd wysokiej częstotliwości. Prąd ten wywołuje krótkotrwałe lokalne rozgrzanie tkanek do temperatury około 80 stopni Celsjusza. Powoduje to termiczne zniszczenie tkanek w promieniu kilku milimetrów wokół elektrody

Jaki lekarz wykonuje zabieg termolezji?

Termolezja wykonywana jest przez specjalistę leczenia bólu lub neurochirurga w gabinecie zabiegowym. W Nowej Ortopedii w Krakowie zabiegi te wykonują lekarz anestezjolog lek. med. Bartosz Frączek oraz neurochirurg lek. med. Łukasz Janeczko

Ile wynosi czas zabiegu?

Czas trwania pojedynczego zabiegu termolezji wynosi około 30 minut. To jak długo będzie trwał zabieg, zależy od stopnia zaawansowania choroby zwyrodnieniowej, a konkretniej liczby zdegenerowanych i bolesnych stawów międzywyrostkowych. Podczas jednego zabiegu lekarz może wielopunktowo wprowadzić igłę w celu dokonania termolezji kilku lub więcej wybranych włókien nerwowych.

Najważniejsze korzyści zabiegu termolezji

• Jest to procedura medyczna o udowodnionej skuteczności leczenia bólu kręgosłupa pochodzącego ze stawów międzywyrostkowych (po przeprowadzeniu próby diagnostycznej).
  • Zastosowanie nawigacji za pomocą fluoroskopii pozwala na bardzo precyzyjne zniszczenie nawet niewielkich nerwów.
  • Termolezja wykonywana przez wykwalifikowanego lekarza jest zabiegiem bezpiecznym. Nie ma konieczności stosowania niosącego ryzyko znieczulenia ogólnego, ponieważ wystarczające i komfortowe dla pacjenta pozostaje miejscowe znieczulenie tkanek.
  • Przerwanie błędnego koła bólu pozwala na kontynuację rehabilitacji, którą wcześniej uniemożliwiał ból. Daje to pacjentowi możliwość powrotu do codziennych aktywności i poprawia jakość życia

Możliwe działania niepożądane po zabiegu

• nadmierna tkliwość w miejscu wprowadzenia igły,
  • krwiak podskórny,
  • miejscowe zakażenie tkanek.

Jak długo działa efekt przeciwbólowy termolezji?

Efekty pojedynczego zabiegu utrzymują się od 3 miesięcy do nawet 1,5 roku. Ustanie efektu działania terapii wynika z naturalnej stopniowej regeneracji uszkodzonych włókien nerwowych. W razie potrzeby (nawrotu dolegliwości bólowych) zabieg może być powtórzony.

Małoinwazyjny zabieg termolezji - ważne informacje

Czas trwania zabiegu

ok. 30 min

Badania wymagane do zabiegu

próba diagnostyczna środkiem znieczulającym

Znieczulenie

miejscowe

Pobyt w Szpitalu

ok. 1-2 godziny

Okres znacznej dysfunkcji

8 godzin

Okres ograniczonej dysfunkcji

Zdjęcie szwów - pierwsza wizyta

Zmiana opatrunków

Przeciwwskazania do zabiegu

zmiany ropne w okolicy lędźwiowej

Umów wizytę u lekarza przeprowadzającego zabieg termolezji - metody zwalczania bólu kręgosłupa

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

lek. med. Łukasz Janeczko - spec. neurochirurg

lek. med. Łukasz Janeczko neurochirurg Kraków