Usuwanie guzków podeszwy stopy Ledderhose

Chirurgiczne wycięcie guzków podeszwy stopy powstających w przebiegu choroby Ledderhose pozwala na niwelację dyskomfortu spowodowanego obciążeniem podeszwy stopy, na której znajduje się guzek. Dowiedz się więcej o leczeniu operacyjnym tego schorzenia.

Umów wizytę u ortopedy diagnozującego i leczącego chorobę Ledderhose

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda, Kraków

dr hab. n. med. Henryk Liszka - spec. ortopeda

dr hab. n. med. Henryk Liszka - spec. ortopeda, Kraków

Operacyjne leczenie choroby Ledderhose

Kwalifikacja do operacji wycięcia guzków rozcięgna podeszwowego

Choroba Ledderhose polega na powstawaniu guzków na podeszwie stopy, głównie w okolicy sklepienia podłużnego. Guzki stanowią efekt miejscowego włóknienia rozcięgna podeszwowego (plantar fibromatosis). Większość guzków pozostaje bezobjawowa, jednak część z nich może z czasem stać się bolesna.

Pacjent, który zauważy u siebie niepokojące zgrubienia czy guzki na stopie, powinien zgłosić się lekarza ortopedy celem przeprowadzenia dokładnej diagnostyki.  Istotne jest właściwe rozpoznanie charakteru guzków - czy stanowią one objaw włóknienia rozcięgna podeszwowego czy są innymi patologicznymi zmianami. Podczas konsultacji ortopedycznej lekarz przeprowadza badanie palpacyjne guzków - sprawdza na ile są przesuwalne oraz czy są bolesne przy dotyku. Na miejscu w gabinecie istnieje możliwość wykonania badania USG stopy, które służy wstępnej ocenie ognisk zwłóknień i guzków na jej podeszwie.

USG stopy - guzki Ledderhose

Ortopeda analizuje strukturę i zmiany w obrębie rozcięgna podeszwowego - jeżeli diagnoza nie jest jednoznaczna, może zadecydować o poszerzeniu diagnostyki o badanie rezonansu magnetycznego stopy. Czasami guzki na podeszwie stopy nie są zmianami typowymi dla Ledderhose, ale torbielami, bliznami pourazowymi, bądź też mogą stanowić zmiany nowotworowe. Dlatego bardzo istotne jest prawidłowe zdiagnozowanie zmian.

Decyzja o konieczności operacyjnego wycięcia guzków Ledderhose jest podejmowana indywidualnie. Ogólnymi wskazaniami do zabiegu są dolegliwości bólowe guzków, które nie przemijają pomimo zastosowania leczenia zachowawczego (terapia manualna, ostrzykiwania guzków środkiem sterydowym pod kontrolą USG).

Jak przebiega zabieg wycinania guzków podeszwy stopy?

Zabieg usunięcia guzków na podeszwie stopy wykonywany jest u większości pacjentów w znieczuleniu podpajęczynówkowym. Ortopeda usuwa zmiany, które stanowią główny problem generujący objawy w obrębie stopy. W niektórych przypadkach ortopeda może rozważyć o dodatkowych procedurach wykonywanych w obrębie rozcięgna podeszwowego.

Po operacji konieczna jest rehabilitacja mająca na celu uelastycznienie blizn po wyciętych guzkach, a także przywrócenie prawidłowego wzorca chodu.

Warto podkreślić, że choroba Ledderhose to schorzenie przewlekłe, które cechuje tendencja do nawrotów. Pomimo usunięcia guzków, nie ma 100% gwarancji, że zmiany nie powrócą.

Umów wizytę u ortopedy operującego guzki na podeszwie stopy w przebiegu Ledderhose

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda, Kraków