USG nadgarstka, dłoni, ręki | CENA: 235-300 zł

USG dłoni znajduje szerokie zastosowanie w diagnostyce chronicznych bólów nadgarstka, stanów pourazowych, obrzęków, zapaleń oraz zaburzeń czucia w obrębie ręki oraz palców. W badaniu USG najczęściej ocenia się stawy ręki, struktury leżące w kanale nadgarstka oraz ścięgna palców. Dzięki możliwości oceny dynamicznej tkanek USG stanowi najczęściej wybieraną metodę diagnostyczną w większości patologii okolicy ręki. W niektórych przypadkach USG stanowi dopełnienie wyników badań czynnościowych, np. badania przewodnictwa nerwowego nerwu pośrodkowego w zespole cieśni kanału nadgarstka. USG ręki poprzez lokalizację patologicznych zmian ułatwia planowanie leczenia chirurgicznego. Ponadto USG stanowi nieocenione narzędzie do monitorowania procesu gojenia i przebudowy tkanek po zabiegach interwencyjnych, a także kontrolę skuteczności leczenia niektórych patologii, np. stanu po aspiracji ganglionu.

Umów wizytę u ortopedy, który wykonuje USG nadgarstka i dłoni w naszym szpitalu

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda, Kraków

Wskazania do wykonania USG nadgarstka i ręki

• ból okolicy nadgarstka spowodowany nadwyrężeniem podczas aktywności sportowej lub pracy fizycznej,
  • ból okolicy nadgarstka po długotrwałej pracy przed komputerem,
  • ból nadgarstka promieniujący do palców ręki,
  • ból stawów ręki i palców bez wyraźnej przyczyny, nasilający się w nocy,
  • obrzęk stawów nadgarstka i palców ręki,
  • urazy ręki - stłuczenia, upadek na rękę,
  • podejrzenie obecności ciał obcych w skórze ręki (odpryski, trociny),
  • wybicie lub zakleszczenie palca.

USG nadgarstka - przebieg badania i jego zakres

USG nadgarstka Kraków

Lekarz przeprowadza badanie USG z użyciem specjalnej głowicy emitującej fale ultradźwiękowe. Głowica pokrywana jest żelem umożliwiającym przenikanie fal ultradźwiękowych między głowicą a strukturami anatomicznymi. Lekarz ortopeda analizuje obraz anatomiczny nadgarstka na ekranie monitora w czasie rzeczywistym. Badanie jest nieinwazyjne i bezbolesne. Diagnostyka USG trwa około 10 minut.

USG dłoniowej strony nadgarstka

Badanie USG nadgarstka po stronie dłoniowej obejmuje ocenę:

1. struktur położonych w kanale nadgarstka:
    • nerwu pośrodkowego,
    • ścięgien mięśni zginaczy palców,
  2. struktur położonych w kanale Guyona:
    • nerwu łokciowego,
    • tętnicy łokciowej.

USG grzbietowej strony nadgarstka

Badanie USG nadgarstka po stronie grzbietowej uwzględnia ocenę struktur leżących pod tzw. troczkiem prostowników. Podczas badania lekarz ocenia ścięgna mięśni położone w poszczególnych przedziałach (I-VI) troczka:

• I przedział: ścięgna mięśni odwodziciela długiego kciuka oraz prostownika krótkiego palucha,
  • II przedział: ścięgna mięśni prostownika promieniowego długiego nadgarstka oraz prostownika promieniowego krótkiego nadgarstka,
  • III przedział: ścięgno mięśnia prostownika długiego kciuka,
  • IV przedział: ścięgna mięśni prostownika palców oraz prostownika wskaziciela,
  • V przedział: ścięgno prostownika palca małego,
  • VI przedział: ścięgno prostownika łokciowego nadgarstka.

Następnie oceniane są:

• zarysy kości nadgarstka wraz z więzadłami,
  • zarysy kostne nasad dalszych kości przedramienia,
  • więzadła stawu promieniowo-nadgarstkowego,
  • kompleks chrząstki trójkątnej (TFCC – Triangular Fibrocartilage Complex) – jest to tkanka chrzęstno-więzadłowa położona między kośćmi nadgarstka a kością łokciową.

Badanie USG dłoni może obejmować także USG palców, w tym USG kciuka  - dowiedz się więcej, czytając tekst USG PALCA RĘKI.

USG dłoni i nadgarstka - co może wykazać badanie?

usg reki dloni nadgarstka co wykrywa

Choroba de Quervaina

Objawem choroby de Quervaina jest ból u nasady kciuka i bocznej części nadgarstka. Istotą schorzenia jest zapalenie pochewek ścięgien mięśni prostujących i odwodzących kciuk. Ścięgna te przebiegają w pierwszym przedziale troczka prostowników. Zmniejszenie przestrzeni pod troczkiem oraz przeciążenie mięśni kciuka może prowadzić do mechanicznego podrażnienia tkanek.

Badanie USG stanowi podstawową metodę obrazowania choroby de Quervaina. Podczas badania USG lekarz ocenia strukturę ścięgien, otaczających je pochewek oraz troczka prostowników. Badanie dynamiczne USG pozwala na obserwację zaburzeń ślizgu ścięgien w pochewce podczas wykonywania ruchów kciukiem. Lekarz często stwierdza pogrubienie ścięgien powyżej i poniżej troczka oraz pociąganie zwłókniałego troczka przez ścięgna mięśni.

Przeczytaj więcej o chorobie de Quervaina

Zespół skrzyżowania

Objawami zespołu skrzyżowania jest ból i obrzęk w dalszej części przedramienia po stronie promieniowo-grzbietowej. W przebiegu zespołu skrzyżowania dochodzi do zapalenia pochewek ścięgnistych z powodu wzajemnego konfliktu krzyżujących się ścięgien mięśni należących do pierwszego i drugiego przedziału troczka prostowników. Zespół skrzyżowania często występuje u osób wykonujących powtarzane ruchy zgięcia i wyprostu nadgarstka.

W badaniu USG widoczny jest wysięk i pogrubienie pochewek ścięgnistych, a w obrębie ścięgien stwierdza się ogniska włóknienia i obszary mikrouszkodzeń.

Choroba Wartenberga

W przebiegu choroby Wartenberga obserwuje się ból i mrowienie promieniowo-grzbietowej strony nadgarstka oraz dalszej części przedramienia. Przyczyną dolegliwości jest podrażnienie gałązki nerwu promieniowego przez stan zapalny przylegle leżącej żyły odpromieniowej, ucisk przez powięź przedramienia lub zmiany bliznowate.

USG pozwala na precyzyjną ocenę stanów patologicznych potencjalnie będących przyczyną konfliktu z gałązką nerwu promieniowego. W USG można ponadto stwierdzić pourazowe przerwanie ciągłości nerwu. Wyniki badania USG mają kluczowe znaczenie dla wyboru metody leczenia.

Gangliony ręki

Gangliony (torbiele galaretowate) są miękkimi guzkami wypełnionymi płynem zlokalizowanymi na grzbietowej stronie nadgarstka. Gangliony powstają prawdopodobnie w wyniku uszkodzenia aparatu torebkowo-więzadłowego nadgarstka, co powoduje wydostanie się płynu poza jamę stawu.

Badanie USG nadgarstka umożliwia lokalizację ganglionów oraz różnicowanie ich z innymi łagodnymi guzami obecnymi w obrębie ręki, np. guzem pochewki ścięgna (guzem olbrzymiokomórkowym) czy tłuszczakiem.

Przeczytaj więcej o metodach leczenia ganglionów

Zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni kanału nadgarstka objawia się drętwieniem lub bólem dłoniowej strony nadgarstka promieniującym w kierunku palców I-III i połowy IV-go palca. Dolegliwości wynikają z ucisku nerwu pośrodkowego na poziomie jego przejścia przez kanał nadgarstka.

USG kanału nadgarstka umożliwia ocenę nerwu pośrodkowego oraz struktur kanału, które mogą stanowić przyczynę zmniejszenia przestrzeni dla nerwu i jego kompresji. Możliwe przyczyny ucisku to: zapalenie pochewek ścięgnistych zginaczy palców, zbliznowacenia pourazowe, zmiany zwyrodnieniowo-wytwórcze lub obecność ganglionów. W warunkach patologicznych lekarz stwierdza zaokrąglony kształt nerwu w jego przekroju poprzecznym, obniżoną echogeniczność, zatarcie włókienkowej struktury nerwu oraz miejscowe wzmożone ukrwienie powodujące obrzęk nerwu.

Przeczytaj więcej o zespole cieśni kanału nadgarstka

USG kanału nadgarstka - diagnostyka cieśni

Zespół kanału Guyona

W kanale Guyona utworzonym przez kość grochowatą oraz haczykowatą przebiega nerw łokciowy oraz tętnica łokciowa. Ucisk nerwu łokciowego wyzwala zaburzenia czucia lub ból promieniujący do IV i V palca ręki. Przyczyną ucisku nerwu może być powtarzana kompresja mechaniczna podczas częstego opierania nadgarstka na uchwycie kuli lub kierownicy roweru. Najczęściej jednak nerw zostaje uciśnięty przez pourazowy obrzęk tkanek miękkich, odłam fragmentu kostnego, obecność guza lub tętniaka tętnicy łokciowej. Badanie USG dłoni pozwala na precyzyjne uwidocznienie przyczyny ucisku nerwu.

Sonochirurgia

Sonochirurgia to inaczej przezskórny zabieg interwencyjny wykonywany pod kontrolą USG. Przykładami zabiegów sonochirurgicznych w obrębie ręki są:

• Punkcja stawów nadgarstka i ręki – pobranie płynu stawowego,
  • Podanie leku do stawów nadgarstka i ręki,
  • Podanie leku do pochewki ścięgnistej objętej zapaleniem,
  • Aspiracja zawartości ganglionu.

Badanie USG dłoni wykrywa także schorzenia i urazy palców rąk, w tym kciuka  - dowiedz się więcej, czytając tekst USG PALCA RĘKI.

USG nadgarstka - cena, USG ręki, USG dłoni cena

Cena badania USG wynosi 235 zł.

1. Dębek A, Czyrny Z, Nowicki P. Zmiany patologiczne ręki w badaniu ultrasonograficznym. Journal of Ultrasonography 2014; 14: 74-88.
  2. Bianchi S, Zamorani MP. Procedury interwencyjne [w:] Derchi L, Rizatto G, Valle M, Zamorani M. Ultrasonografia układu mięśniowo-szkieletowego, Medipage, Warszawa 2009, s. 889-918.

Najczęściej zadawane pytania o USG nadgarstka, dłoni:

Jak wygląda i co wykaże USG ręki?

Podczas badania USG lekarz przykłada do grzbietowej lub dłoniowej powierzchni nadgarstka, ręki lub palców specjalną głowicę dedykowaną do badań drobnych stawów i mniejszych struktur anatomicznych ciała. Zakres badania zależy od wskazań wynikających z obrazu klinicznego. Badanie USG dłoni umożliwia stwierdzenie uszkodzeń ścięgien mięśni, stanu zapalnego pochewek ścięgnistych i stawów oraz zmian zwyrodnieniowo-wytwórczych. Dzięki badaniu USG można ocenić przebieg nerwu pośrodkowego i promieniowego oraz ewentualną przyczynę ucisku tych nerwów.

Kto wykonuje USG dłoni?

Badanie USG może wykonać lekarz radiolog, ortopeda lub reumatolog posiadający certyfikat ukończenia szkolenia z USG struktur nadgarstka i ręki.

Jak się przygotować do USG ręki?

USG ręki nie wymaga szczególnego przygotowania. Na badanie warto przynieść wyniki pozostałych badań, np. zdjęcia RTG ręki, wyniki badań laboratoryjnych w kierunku chorób reumatoidalnych lub wyniki badania przewodnictwa nerwu w przypadku podejrzenia neuropatii z ucisku.

Ile trwa USG ręki?

Długość trwania USG ręki zależy od zakresu ocenianych struktur. W przypadku zmian reumatologicznych nadgarstek i każdy palec jest oceniany osobno, co może wydłużyć czas trwania badania jednej ręki do 50 minut. Gdy badanie kliniczne wskazuje na konieczność wykonania badania USG pojedynczej struktury, np. nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka, USG trwa zwykle około 10-15 minut.

Chcesz uzyskać więcej szczegółowych informacji na temat badania USG nadgarstka, ręki, dłoni w naszym szpitalu?
Zadzwoń: 12 352 25 25

Cena usługi: 235-300