USG palca ręki, kciuka w Krakowie CENA: 235-300 zł

USG palca warto wykonać w przypadku:

• urazu lub kontuzji (wybicie palca, zatrzaśnięcie palca, stłuczenie palca),
  • bólu u nasady kciuka, zwłaszcza przy poruszaniu kciukiem,
  • przewlekłego obrzęku stawów palców u rąk - może to świadczyć o zmianach zapalnych,
  • zniekształcenia palców, nienaturalnego wygięcia palca,
  • utraty możliwości swobodnego poruszania palcem,
  • zauważenia guzka lub nietypowej narośli na palcu.

Umów wizytę u ortopedy wykonującego USG palca ręki w naszym szpitalu

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

USG palca ręki - co ocenia ortopeda podczas badania?

USG palca może być składową badania USG dłoni lub stanowić osobne badanie USG. W obrębie każdego palca lekarz dokonuje oceny:

• więzadeł stawów nadgarstkowo-śródręcznych, międzypaliczkowych bliższych i międzypaliczkowych dalszych,
  • ścięgien mięśni prostujących i zginających palec,
  • troczków prostowników i zginaczy,
  • mięśni kłębu kciuka i kłębika palca małego.

Co wykrywa USG kciuka?

USG kciuka palca ręki

Zwyrodnienie stawu nadgarstkowo-śródręcznego kciuka

Zwyrodnienie stawu nadgarstkowo-śródręcznego kciuka objawia się bólem u podstawy kciuka, który może promieniować do kłębu kciuka. Dolegliwości nasilają się w trakcie chwytania i wykonywania manipulacyjnych ruchów ręką z udziałem kciuka. W procesie zwyrodnienia dochodzi do stopniowego niszczenia chrząstki stawu. Czynnikami ryzyka powodującymi przyspieszenie zmian zwyrodnieniowych jest wiotkość aparatu torebkowo-więzadłowego, przebyte urazu kciuka oraz reumatoidalne zapalenie stawów.

Badanie USG stawu nadgarstkowo-śródręcznego kciuka pozwala zobrazować wysięk zapalny w jamie stawu, pogrubienie aparatu torebkowo-więzadłowego oraz obecność osteofitów na krawędziach powierzchni stawowych. USG umożliwia odróżnienie zwyrodnienia stawu kciuka od choroby de Quervaina (objawy w obu schorzeniach są podobne).

Choroba deQuervaina

Choroba de Quervaina wynika z mechanicznego podrażnienia i wtórnego i zapalenia pochewek ścięgien mięśni: odwodziciela długiego kciuka oraz mięśnia prostownika krótkiego kciuka. W badaniu USG kciuka ortopeda może łatwo wykryć stan zapalny pochewek oraz ewentualnie zmiany o charakterze tendinozy w obrębie struktury samych ścięgien. Przeczytaj więcej o chorobie de Quervaina

Kciuk narciarza

USG kciuka umożliwia ponadto rozpoznanie kontuzji o nazwie kciuk narciarza. Uraz jest związany z uszkodzeniem więzadeł, które stabilizują staw śródręczno-paliczkowy kciuka (jest to głównie więzadło poboczne łokciowego UCL). USG kciuka pozwala na wykrycie oraz ocenę stopnia rozdarcia więzadła, co umożliwia zaplanowanie leczenia (zachowawczego lub operacyjnego).

Co wykrywa USG palca u ręki?

Urazy ścięgien palców

Badanie USG palca pozwala ocenić lokalizację oraz stopień uszkodzenia ścięgna. W przypadku zerwania ścięgna USG dynamiczne pokazuje rozchodzenie się kikutów lub przemieszczenie końca ścięgna od miejscu przyczepu w trakcie wykonywania ruchów palcem. Analiza obrazu uzyskanego podczas badania USG pomaga podjąć decyzję co do wyboru metody leczenia. Przeczytaj więcej o urazach palców rąk

Uszkodzenia ścięgien prostowników palców mogą prowadzić do zniekształceń:

• Palec butonierkowaty – nadmierne zgięcie w stawie międzypaliczkowym bliższym i przeprost w stawie międzypaliczkowym dalszym,
  • Palec typu łąbędzia szyjka – zgięcie w stawie międzypaliczkowym dalszym i przeprost w stawie międzypaliczkowym bliższym,
  • Kostka bokserska - ból i obrzęk stawu śródręczno-paliczkowego oraz ograniczenie ruchu prostowania palca.

Zniekształcenia palców często występują u osób chorujących na reumatoidalne zapalenie stawów (RZS). W przebiegu RZS ścięgna mogą ulec uszkodzeniu m.in. wskutek tarcia o zaostrzone krawędzie powierzchni stawowych (przeczytaj więcej o zniekształceniach palców dłoni w przebiegu RZS). Przerwanie ciągłości ścięgien może również nastąpić w wyniku urazu, np. wskutek przecięcia palca ostrym przedmiotem (przeczytaj więcej w artykule Urazy palca ręki.

Palec trzaskający

W trakcie zginania palców ścięgna mięśni zginaczy są przytrzymywane przez troczki. W obrębie każdego z palców II-V występuje pięć troczków, a w obrębie kciuka trzy troczki. Przeciążenie ścięgna mięśnia zginającego palec może spowodować stan zapalny troczka, jego zwłóknienie i pogrubienie. W efekcie dochodzi do utrudnienia ślizgu leżącego pod troczkiem ścięgna. Objawami palca trzaskającego jest utrata płynnego zgięcia i wyprostu palca ze słyszalnym kliknięciem i bólem w trakcie pokonywania oporu.

Badanie USG palca uwidacznia zmiany zapalne pochewki ścięgna oraz pogrubienie troczka. W dynamicznym badaniu USG (w trakcie ruchu palca) obserwuje się blokowanie ruchu ścięgna pod troczkiem.

USG stawów palców u rąk w reumatoidalnym zapaleniu stawów

W przebiegu reumatoidalnego zapalenia stawów błona maziowa (wewnętrzna część torebki stawowej) ulega zapaleniu. Stan zapalny szerzy się na pozostałe przylegające tkanki miękkie, a ponadto skutkuje destrukcją stawów. Zmieniona zapalnie przerośnięta błona maziowa (łuszczka) wnika wgłąb stawu, przyczyniając się do zniszczenia chrząstki stawowej. Wysięk zapalny pogarsza właściwości płynu stawowego, co w efekcie zaburza procesy odżywienia chrząstki. W USG stawów palców rąk można rozpoznać zapalenie oraz zmiany wtórne w obrębie tkanek miękkich, a ponadto destrukcję stawów w postaci zmiany w ich obrysach kostnych.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat USG palców lub umówić wizytę?
Zadzwoń: 12 352 25 25

Cena usługi: 235-300