Usuwanie krwiaka mięśnia pod kontrolą USG

Ciężkie stłuczenia mięśni u sportowców mogą skutkować powstawaniem krwiaków, które uciskając przyległe tkanki, generują dodatkowy ból i utrudniają wykonywanie ruchów kończyną. Małoinwazyjna ewakuacja krwiaków mięśniowych pod kontrolą USG to prosta i szybka procedura ambulatoryjna przeprowadzona w znieczuleniu miejscowym, której celem jest dekompresja przedziału mięśniowego i tym samym szybsza regeneracja mięśni oraz wcześniejszy powrót do aktywności po urazie mięśnia.

Umów wizytę u ortopedy, który oceni stłuczenie mięśnia oraz zadecyduje czy usunąć krwiak

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

Krwiak mięśnia od uderzenia, po upadku

Wskutek silnego uderzenia nogi tępym przedmiotem lub wskutek upadku dochodzi do przyciśnięcia mięśnia do leżącej pod nim kości. Uszkodzenie naczyń krwionośnych generuje krwawienie, które w niektórych przypadkach może skutkować powstaniem dużej wielkości bolesnego krwiaka w mięśniu. Stłuczenia mięśni często występują u sportowców uprawiających sporty kontaktowe, powodując ból i ograniczenie ruchu, skutkując niepotrzebnie przedłużoną przerwą w treningach.

Rodzaje krwiaków mięśniowych i ich powikłania

Krwiak w mięśniu może mieć postać wewnątrzmięśniową, międzymięśniową lub mieszaną. Krwiaki międzymięśniowe powstają z wynaczynienia krwi wzdłuż przegród międzymięśniowych i mogą dzięki sile grawitacji spływać w dół, oddalając się od pierwotnego miejsca urazu. Krwiaki międzymięśniowe są zwykle dobrze widoczne z powodu powierzchownego zasinienia pod skórą, co może budzić niepokój sportowca. Krwiaki międzymięśniowe wchłaniają się jednak dość łatwo i w większości przypadków nie wywołują powikłań.

Warto podkreślić, że dużo bardziej problematyczne są mniej widoczne krwiaki wewnątrzmięśniowe, ponieważ w miarę powiększania się krwiaka zajmuje on coraz więcej miejsca w przestrzeni pod powięzią, zwiększając ciśnienie wewnątrz mięśnia. Prowadzi to do obniżenia kurczliwości, rozciągliwości i funkcji kontuzjowanego mięśnia. Co więcej, krwiaki wewnątrzmięśniowe zwiększają prawdopodobieństwo rozwoju pourazowego kostnienia i zwłóknienia mięśni. W związku z tym zaleca się głównie drenaż krwiaków wewnątrzmięśniowych.

Jak można przyspieszyć wchłonięcie krwiaka w mięśniu?

Postępowanie zachowawcze w pierwszych 48 godzinach od stłuczenia mięśnia obejmuje odpoczynek, zimne okłady, elewację kończyny, kompresję (np. specjalną elastyczną ortezą kompresyjną uda). Po kilku dniach od urazu proces wchłaniania krwiaka można usprawnić zabiegami z zakresu fizykoterapii: ultradźwiękami i elektroterapią.

Wielkość krwiaka może zależeć od charakterystyki unaczynienia mięśnia oraz ogólnej zdolności krwi do krzepnięcia u danego pacjenta. Duży wpływ na nasilenie krwawienia mają dziedziczne nieprawidłowości krzepnięcia, takie jak niedobór antytrombiny III lub białka C lub białka S, nieprawidłowości ilościowe w czynnikach Leiden V lub VIII lub IX, terapia antykoagulantami oraz przewlekłe stosowanie leków przeciwzapalnych. Opóźniona lub niewystarczająca kompresja miejsca urazu może zwiększyć ryzyko powstania dużego bolesnego krwiaka.

Niewchłonięty krwiak na nodze

Krwiak mięśnia czworogłowego uda

Krwiak jest zlokalizowany z przodu uda i najczęściej powstaje wskutek bezpośredniego uderzenia w mięsień (np. w sportach kontaktowych). Ból mięśnia nasila się podczas prostowania kolana, schodzenia ze schodów, siadania, wstawania oraz biegania.

Niewchłonięty krwiak na pośladku

Krwiak mięśni pośladka

Krwiak powstaje najczęściej w wskutek upadku na pośladki. Ból mięśnia pośladkowego wielkiego może utrudniać siedzenie oraz ograniczać zakres zginania w stawie biodrowym.

Kiedy usunąć krwiak z mieśnia - badanie USG u ortopedy

W niektórych przypadkach, gdy krwiak wewnątrzmięśniowy jest duży i schodzi bardzo powoli, można rozważyć jego ewakuację pod kontrolą USG. Decyzja w tym aspekcie jest zawsze podejmowana indywidualnie. Znaczenie ma wielkość krwiaka uwidoczniego podczas badania USG mięśnia, szybkość dotychczasowego wchłaniania krwiaka, dynamika i nasilenie objawów bólowych, a także czas, którym sportowiec chciałby powrócić do pełnych obciążeń treningowych.

Zmniejszenie obrzęku i bólu w ciągu pierwszych 24 godzin po urazie oraz przywrócenie funkcji mięśni są objawami korzystnymi.

Natomiast nasilenie lub utrzymywanie się znacznego obrzęku po 48-72 godzinach, nasilenie bólu, osłabienie tętna obwodowego, przedłużające się lub postępujące ograniczenie ruchu spowodowane bólem lub osłabieniem mięśnia, a także drętwienie kończyny są negatywnymi czynnikami prognostycznymi, które przemawiają za koniecznością chirurgicznego odbarczenia krwiaka.

Badanie ultrasonograficzne wykonuje się w celu uwidocznienia hipoechogenicznych obszarów reprezentujących krwiak w obrębie zajętego mięśnia. Lekarz może także uwidocznić struktury uciśnięte przez krwiak (np. nerw). Precyzyjne badanie USG mięśnia z oceną krwiaka wykonasz w Szpitalu Dworska w Krakowie - zadzwoń: 12 352 25 25

Przebieg zabiegu usuwania krwiaków z mięśni

U sportowców, którzy doznali stłuczenia mięśnia, stosuje się chirurgiczną technikę ewakuacji krwiaka mięśnia pod kontrolą USG.  Zabieg usuwania krwiaka wykonywany jest w trybie ambulatoryjnym (nie jest wymagana hospitalizacja).

W przypadku ewakuacji krwiaka mięśnia czworogłowego uda pacjent leży na plecach z lekko uniesioną kończyną. W przypadku krwiaka w obrębie mięśnia pośladkowego większego, mięśni kulszowo-goleniowych lub mięśnia trójgłowego łydki pacjent leży na brzuchu.

Ortopeda podaje środek znieczulający miejscowo nie tylko w skórę i tkanki podskórne nad krwiakiem, ale w miarę możliwości również domięśniowo. Następnie ortopeda wykonuje niewielkie 1 cm nacięcie skóry, przez które pod kontrolą USG wprowadza igłę lub miniaturowe narzędzie zwane shaverem. Zastosowanie shavera zamiast igły może być przydatne w przypadku bardziej skonsolidowanych krwiaków. Krwiak usuwa się za pomocą igły lub shavera pod kontrolą USG w czasie rzeczywistym, dzięki czemu minimalizuje się ryzyko naruszenia przyległych włókien mięśniowych i struktur nerwowo-naczyniowych. Po zabiegu odbarczenia hipoechgeniczne obszary reprezentujące krwiak w USG ulegają zmniejszeniu i prawie całkowitemu zatarciu.

Postępowanie po zabiegu usunięcia krwiaka z mięśnia

Po zabiegu odbarczenia krwiaka nie jest wymagane żadne unieruchomienie kończyny, Pacjent może zwykle poruszać kończyną od razu w znacznie zwiększonym zakresie ruchu.

Etap regeneracji mięśnia obejmuje wszystkie końcowe fazy procesu gojenia: tworzenie blizny tkanki łącznej i angiogenezę - fazy bardzo ważne dla przywrócenia sprężystości mięśnia. Niska neowaskularyzacja spowodowałaby zwłóknienie z powodu miejscowego niedokrwienia i niedotlenienia tkanek. Dlatego w tej fazie ważne jest zastosowanie fizjoterapii, która zastymuluje neowaskularyzację. W tym celu fizjoterapeuta może zastosować terapię manualną, kinesiotaping oraz fizykoterapię miejsca po usuniętym krwiaku. Zapobiegnie to adhezji, zrostom i znacznie przyspieszy przywrócenie elastyczności i funkcji mięśnia.

Umów wizytę u fizjoterapeuty

Przeciwwskazania do zabiegu

Zabiegu nie wykonuje się w okresie aktywnego krwawienia do krwiaka, w tym w okresie ostrym po stłuczeniu.

Ważne informacje - zabieg ewakuacji krwiaka mięśniowego:

Czas trwania zabiegu ( zależny od metody)

10- 15 minut
Badania wymagane do zabiegu  podstawowe - zakładka przygotowanie do operacji
Znieczulenie miejscowe
Pobyt w Szpitalu  brak
Okres znacznej dysfunkcji 2-3 dni
Okres ograniczonej dysfunkcji  do 2 tygodni
Przeciwwskazania do zabiegu  stan ostry, aktywne krwawienie

Umów wizytę u ortopedy, który usunie krwiak z mięśnia pod kontrolą USG

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

Pia Kareena Quiñones, Soichi Hattori, Shin Yamada, Yuki Kato, Hiroshi Ohuchi, Ultrasonography-Guided Muscle Hematoma Evacuation,
Arthroscopy Techniques, Volume 8, Issue 7, 2019, Pages e721-e725.