Szybka rejestracja online - w 3 kliknięciach, 24h/7

Operacja przepukliny krążka międzykręgowego

Krążki międzykręgowe („dyski”) znajdują się pomiędzy trzonami kręgów. Zmiany zwyrodnieniowe krążka międzykręgowego potocznie nazywane „dyskopatią” stanowią częstą przyczynę bólu kręgosłupa. Gdy w przebiegu „dyskopatii” dojdzie do ucisku korzenia nerwowego, mogą pojawić się objawy takie jak: zaburzenia czucia i ból promieniujący do kończyny górnej lub dolnej, obniżenie siły mięśniowej (niedowład) czy nietrzymanie moczu. Wskazaniem do leczenia operacyjnego jest ból wynikający z zaawansowanych zmian strukturalnych prowadzących do ucisku na struktury nerwowe, którego nie da się usunąć leczeniem zachowawczym. Do metod leczenia operacyjnego należy szereg technik i procedur, których ostateczny wybór należy do neurochirurga. Ogólnym celem operacji jest odbarczenie struktur nerwowych poprzez usunięcie konfliktu z jądrem miażdżystym wysuniętym ze zdegenerowanego krążka międzykręgowego.

Umów wizytę teraz - do lekarza specjalizującego się w operacji przepukliny krążka międzykręgowego w naszym szpitalu

lek. med. Łukasz Janeczko - spec. neurochirurg

lek. med. Łukasz Janeczko

lek. med. Nikodem Przybyłko - spec. neurochirurg

Lek.med. Nikodem Przybyłko

Etapy degeneracji krążka międzykręgowego

Krążek międzykręgowy zbudowany jest z centralnie położonego jądra miażdżystego oraz obwodowo leżącego pierścienia włóknistego. Jądro miażdżyste przesuwa się w obrębie pierścienia włóknistego w odpowiedzi na ruchy wykonywane w kręgosłupie, np. podczas skłonu do przodu jądro miażdżyste przesuwa się do tyłu w kierunku kanału kręgowego, w którym leży rdzeń kręgowy oraz wychodzące z niego korzenie nerwowe. Zwiększone obciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa (długotrwała zła pozycja siedząca, ciężka praca fizyczna) prowadzą do stopniowego osłabienia struktury krążka międzykręgowego. Z czasem jądro miażdżyste zaczyna coraz bardziej wnikać w szczeliny pierścienia włóknistego. Istnieje ryzyko wysunięcia się jądra miażdżystego poza obwód krążka międzykręgowego i ucisku na korzenie nerwowe, worek oponowy lub rdzeń kręgowy.

W zależności od stopnia zaawansowania „dyskopatii” wyróżnia się zmiany typu:

1. Wypuklina – przemieszczenie jądra miażdżystego w obrębie uszkodzonego pierścienia włóknistego, jądro miażdżyste nie wykracza poza obwód pierścienia włóknistego,
  2. Przepuklina – jądro miażdżyste uwypukla się poza pierścień włóknisty, ale jego ciągłość pozostaje zachowana,
  3. Sekwestracja – jądro miażdżyste ulega fragmentacji i oddzieleniu od krążka międzykręgowego.

Objawy ucisku na struktury nerwowe

Objawami ucisku jądra miażdżystego na korzenie rdzeniowe jest ból o charakterze promieniującym w obszarze zgodnym z unerwieniem. W przebiegu przepukliny krążka międzykręgowego w obrębie odcinka szyjnego kręgosłupa ból może promieniować do barku, łokcia aż do palców rąk (rwa barkowa). „Dyskopatia” na poziomie odcinka lędźwiowego może objawiać się bólem promieniującym do uda, kolana aż do palców stóp (rwa kulszowa). Dolegliwościom bólowym może towarzyszyć niedowład mięśni zaopatrywanych przez nerw, w zależności od uciśniętego poziomu, np.

• L5 – osłabienie mięśni grupy przedniej podudzia, niemożność stawania na pięcie, opadanie stopy w trakcie chodu,
  • S1 – niedowład mięśni grupy tylnej podudzia, niemożność chodu na palcach.

Opisane powyżej objawy mogą występować w obrębie jednej lub obu kończyn dolnych. Ucisk znacznego stopnia na kilka korzeni nerwowych może powodować osłabienie mięśni zwieraczy cewki moczowej, powodujące nietrzymanie moczu.

Wskazania do leczenia operacyjnego

Leczenie operacyjne przeprowadza się w stanach nieodprowadzalnej przepukliny lub sekwestracji jądra miażdżystego. Wykonanie chirurgicznego odbarczenia struktur nerwowych wskazane jest w poniższych przypadkach:

• ból utrzymujący się pomimo wdrożenia leczenia rehabilitacyjnego, zastosowania leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych oraz ostrzykiwania kręgosłupa środkiem sterydowym,
  • stany wskazujące na zaawansowanego stopnia ucisk korzeni nerwowych - niedowład mięśni lub nietrzymanie moczu,

W procesie kwalifikacyjnym do zabiegu dokonuje się również analizy obrazów rezonansu magnetycznego kręgosłupa w korelacji z obserwowanymi objawami klinicznymi.

Metody leczenia operacyjnego

Na leczenie operacyjne składa się zestaw procedur, które mogą być modyfikowane lub łączone w zależności od uwarunkowań anatomicznych pacjenta oraz biegłości neurochirurga w poszczególnych technikach. Przykładami leczenia operacyjnego uwolnienia przepukliny krążka międzykręgowego są:

• Endoskopowa discektomia,
  • Mikrodiscektomia z ewentualną laminoforaminotomią,
  • Usunięcie przepukliny krążka międzykręgowego z dostępu przedniego oraz założenie implantu pomiędzy trzony kręgów (odcinek szyjny kręgosłupa),
  • Operacja sposobem Clowarda (usunięcie przepukliny ze spondylodezą przy pomocy kości pobranej z talerza biodrowego),
  • Założenie ruchomej protezy krążka międzykręgowego.

Ważne informacje

Czas trwania zabiegu ( zależny od metody)

Badania wymagane do zabiegu
Znieczulenie
Pobyt w Szpitalu
Okres znacznej dysfunkcji
Okres ograniczonej dysfunkcji
Zdjęcie szwów - pierwsza wizyta
Zmiana opatrunków
Przeciwwskazania do zabiegu

Najczęściej zadawane pytania o operację przepukliny krążka międzykregowego:

Jakie są wskazania do operacji przepukliny krążka międzykręgowego?

Wykonanie zabiegu operacyjnego wskazane jest, gdy:

• ból utrzymuje się pomimo wdrożenia leczenia rehabilitacyjnego, zastosowania leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych oraz ostrzykiwania kręgosłupa środkiem sterydowym,
  • stwierdza się niedowład mięśni lub nietrzymanie moczu – są to stany wskazujące na zaawansowanego stopnia ucisk korzeni nerwowych, wymagające pilnej interwencji chirurgicznej.

Na czym polega operacja przepukliny krążka międzykręgowego?

Celem zabiegu operacyjnego jest odbarczenie uciśniętych struktur nerwowych poprzez usunięcie jądra miażdżystego, które uległo wysunięciu ze zdegenerowanego krążka międzykręgowego. Wybór dostępu operacyjnego oraz techniki zabiegu należy do neurochirurga kwalifikującego pacjenta do operacji.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Delta Sport Clinic sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie ul. Dworska 1b/1. Przetwarzamy Twoje dane osobowe zawarte w niniejszym formularzu, aby umożliwić Ci kontakt z nami poprzez zadanie pytania (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z użytkownikami strony). Twoje dane będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Ci odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Kliknij aby zapoznać się z pełną treścią obowiązku informacyjnego.

szpital Nowa ortopedia