Szybka rejestracja online - w 3 kliknięciach, 24h/7

Usuwanie ganglionu

Torbiel galaretowata inaczej zwana ganglionem jest to przestrzeń jamista zbudowana z tkanki łącznej. Wypełniona jest płynem lub substancją galaretowatą. Zlokalizowana jest głównie w obrębie nadgarstka, rzadziej w okolicy stopy czy stawu kolanowego. Sama w sobie jest niegroźna, natomiast daje nieprzyjemne objawy i przeważnie kwalifikuje się do usunięcia. Ganglion tworzy się w okolicy ścięgien oraz torebek stawowych i najczęściej jest konsekwencją urazu lub przeciążeń w okolicy nadgarstka np. przez powtarzalne ruchy lub sport. Torbiel galaretowata jest zmianą łagodną ale absolutnie nie należy jej bagatelizować i poddać odpowiedniej diagnostyce. Usunięcie torbieli przeważnie polega na punkcji lub wycięciu zmiany i nie jest uciążliwym zabiegiem dla pacjenta.

Umów wizytę teraz - do lekarza specjalizującego się w usuwaniu ganglionu w naszym szpitalu

lek. med. Hubert Laprus - ortopeda

Hubert Laprus, ortopeda, Kraków

Czym jest torbiel galaretowata?

Ganglion, rozumiany także pod pojęciem torbieli galaretowatej jest charakteryzowany jako pseudotorbiel łącznotkankowa znajdująca się pod skórą w okolicy ścięgien i torebek stawowych. Najczęściej tworzy się po grzbietowej stronie nadgarstka, rzadziej dłoniowej, czasami lokalizuje się na stopie i stawach kolanowych. Twór wypełniony jest charakterystyczną galaretowatą treścią i nie jest wyścielony tkanką nabłonkową, co obserwujemy w budowie typowej torbieli- stąd nazywany pseudotorbielą. Należy pamiętać, że ganglion nie jest zmianą o charakterze nowotworu złośliwego, natomiast niezdiagnozowana i nieleczona może się w taką przekształcić.

Jak wcześniej wspomniano torbiel galaretowana umiejscowiona jest głęboko pod skórą i mierzy przeważnie od 0,5 do 2 centymetrów. Narośl zmniejsza ruchomość w stawie oraz gdy uciska na nerw może dawać nieprzyjemne objawy mrowienia i cierpnięcia. Ganglion znajdujący się w okolicy wewnętrznej strony dłoni może dawać symptomy przypominające zespół cieśni nadgarstka tj. w wyniku ucisku nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka pojawiają się objawy neurologiczne w obrębie kciuka oraz I i II palca, tzw ręka błogosławiąca. W zespole cieśni nadgarstka natomiast nie występuje torbiel ani żadna zmiana widoczna gołym okiem. Objawy odnewrwowe w obrębie rąk różnicować należy także np. z dyskopatią odcinka szyjnego skąd wychodzą nerwy rdzeniowe. Niestety torbiel galaretowata jest zazwyczaj zmianą bolesną i nieprzyjemnie odczuwaną przez pacjentów.

Dlaczego i u kogo powstają gangliony?

Nie znaleziono jednoznacznej przyczyny powstawania torbieli galaretowatej. Tworzenie się jej w towarzystwie torebki stawowej nadgarstka lub ścięgien świadczy o reakcji naszego organizmu na stan zapalny w danej okolicy. Na powstawanie zmiany narażone są osoby aktywne fizycznie, które mocno przeciążają stawy, głównie nadgarstkowe, ludzie, którzy w pracy wykonują powtarzalne ruchy np., pracownicy biurowi korzystający z komputera oraz ci którzy doznali urazu np. w konsekwencji złamania w obrębie stawu nadgarstkowego lub zmian przeciążeniowych w obrębie pochewek ścięgnistych mięśni przedramienia. Nasze ręce anatomicznie nie są przystosowane do przyjmowania dużych i częstych przeciążeń, dlatego narażone są najbardziej na kontuzje. Ganglion może powstać u każdego niezależnie od wieku i płci.

Jak leczyć ganglion?

Gdy zaobserwujemy u siebie galaretowatą narośl natychmiast należy udać się do lekarza specjalisty w dziedzinie ortopedii i traumatologii. Najtrafniej oceni, zbada i zdiagnozuje zmianę oraz zaproponuje najbardziej adekwatne leczenie w naszym przypadku. W diagnostyce ganglionów stosuję się badania obrazowe, zdjęcie rtg, dla wykluczenia np. zapalenia stawów i innych chorób. Następnie gdy zmiana daje duże dolegliwości wykonuje się rezonans magnetyczny, który daje pełen szczegółowy obraz narośli oraz pokazuje ewentualne kolizje z innymi tkankami sąsiadującymi np. ucisk na nerwy o czym była mowa wcześniej.

Po wykonaniu szczegółowej diagnostyki lekarz decyduje o leczeniu. Pierwszą metodą stosowaną do usunięcia ganglionu nadgarstka jest punkcja, czyli nakłucie torbieli, potem aspiracja czyli odessanie substancji galaretowatej ze środka, podanie leku i założenie opatrunku. Jest to metoda szybka i bezbolesna. W przypadku większych i bardziej dokuczliwych zmian wykonywany jest zabieg chirurgiczny celem ich usunięcia. Pacjent znajduje się w znieczuleniu miejscowym czyli jest przytomny, chirurg wykonuje nacięcie i usuwa torbiel wraz z jego łodygą oraz odrobiną tkanek na około. Następnie zaszywa miejsce zabiegu i zakłada jałowy opatrunek. Nacięcie jest niewielkie i po zagojeniu praktycznie niewidoczne. Nie jest to również zabieg bolesny i nie ma potrzeby się go bać.

Ważne informacje

Czas trwania zabiegu ( zależny od metody)

15 - 75 minut
Badania wymagane do zabiegu  brak lub podstawowe
Znieczulenie  miescowe lub blok obwodowy, odcinkowe
Pobyt w Szpitalu  1 - 4 godziny po operacji
Okres znacznej dysfunkcji  10 - 14 dni
Okres ograniczonej dysfunkcji  2 - 4 tygodnie
Zdjęcie szwów - pierwsza wizyta  12 - 16 dni lub brak
Zmiana opatrunków  co 3 - 4 dni
Przeciwwskazania do zabiegu  infekcja

Najczęściej zadawane pytania o gangliony i zabieg ich usuwania:

Czym jest ganglion i jakie są jego objawy?

Ganglion jest małą cystą wypełnioną płynem, która może występować podskórnie lub w tkankach głębiej położonych. Gangliony występują najczęściej w obrębie nadgarstka, stopy i stawu skokowego. Typowymi objawami ganglionu jest:

• obecność miękkiego guzka wyczuwalnego pod skórą,
  • możliwa bolesność stawu, w obrębie którego występuje guzek,
  • możliwa tkliwość palpacyjna ścięgien mięśni w pobliżu ganglionu

Na czym polega leczenie ganglionu?

Leczenie ganglionu obejmuje rodzaje zabiegów: aspirację zawartości guzka, podanie blokady sterydowej do guzka lub całkowite usunięcie ganglionu.

Kiedy konieczne jest chirurgiczne usunięcie ganglionu?

Większość ganglionów jest niebolesna i nie wymaga leczenia – wystarczającym postępowaniem jest obserwacja zmiany. Gdy ganglion wywołuje miejscowe dolegliwości bólowe lub gdy jego obecność stanowi przyczynę ucisku nerwu lub naczynia krwionośnego, ganglion należy usunąć.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Delta Sport Clinic sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie ul. Dworska 1b/1. Przetwarzamy Twoje dane osobowe zawarte w niniejszym formularzu, aby umożliwić Ci kontakt z nami poprzez zadanie pytania (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z użytkownikami strony). Twoje dane będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Ci odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Kliknij aby zapoznać się z pełną treścią obowiązku informacyjnego.

szpital Nowa ortopedia