Endoproteza stawu kciuka - cena

Zabieg wszczepienia endoprotezy stawu nadgarstkowo-śródręcznego kciuka (CMC, carpometacarpal joint) wykonuje się najczęściej u pacjentów z silnym bólem spowodowanym zaawansowanymi zmianami zwyrodnieniowymi tego stawu. Endoprotezoplastyka przywraca zakres ruchów w stawie kciuka oraz pozwala zniwelować dolegliwości bólowe, poprawiając tym samym jakość życia. Obecnie produkowane implanty są projektowane tak, aby naśladować naturalny ruch i funkcję stawu kciuka. Dowiedz się więcej o wskazaniach, przebiegu oraz rekonwalescencji po operacji wszczepienia implantu stawu CMC kciuka.

Ortopeda wykonujący operację wszczepienia endoprotezy stawu CMC kciuka w Krakowie

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

Jak zbudowany jest staw nadgarstkowo-śródręczny kciuka?

Staw nadgarstkowo-śródręczny kciuka (CMC, carpometacarpal joint) jest utworzony przez powierzchnie stawowe kości czworobocznej większej nadgarstka oraz podstawy pierwszej kości śródręcza. Jest to staw siodełkowy pozwalający na ruchy przywodzenia, odwodzenia, przeciwstawiania i odprowadzania, a także ruchu obwodzenia jako wypadkowej wymienionych składowych.

Ruchy przeciwstawiania kciuka są niezbędne do pewnego chwytania przedmiotów. Bardzo trudno sobie wyobrazić wykonywanie codziennych czynności z bolącym i sztywnym kciukiem. Odkręcenie butelki z wodą, stabilne utrzymanie filiżanki z kawą, przekręcanie klucza podczas otwierania drzwi, a nawet korzystanie ze smarftona może okazać się bolesne i utrudnione. Kiedy funkcja kciuka jest upośledzona, może to skutkować niepełnosprawnością ręki, zwłaszcza jeśli problem ma charakter przewlekły i postępujący.

Wskazania do zabiegu endoprotezy stawu kciuka

Najczęstszym wskazaniem do zabiegu endoprotezoplastyki jest zaawansowana choroba zwyrodnieniowa stawu nadgarstko-śródręcznego kciuka. Objawy towarzyszące artrozie stawu CMC to ból u nasady kciuka podczas chwytania i przytrzymywania przedmiotów. Wraz z progresem zniszczenia stawu ból pojawia się także w stanie spoczynku oraz w nocy. Dolegliwościom towarzyszy uczucie postępującej sztywności stawu i trudności w poruszaniu kciukiem.

Czy endoprotezę stawu CMC wykonuje się u osób chorych na RZS?

Ze względu na teoretycznie wyższe ryzyko powikłań pozabiegowych z powodu złej jakości kości i tkanek miękkich towarzyszących zaawansowanemu RZS, ortopeda kwalifikujący do zabiegu musi bardzo dokładnie ocenić stan każdego pacjenta. Decyzja podejmowana jest w każdym przypadku indywidualnie. W wielu przypadkach bezpieczniejszą opcją leczenia będzie artroplastyka LRTI stawu z usunięciem kości czworobocznej i transferem wybranych ścięgien.

Jak przebiega operacja wszczepienia protezy stawu CMC?

Ortopeda wykonuje niewielkie nacięcie nad stawem CMC kciuka, aby uzyskać dostęp do stawu nadgarstkowo-śródręcznego. Zniszczone powierzchnie stawu są ostrożnie usuwane, kość przygotowywana jest do osadzenia endoprotezy. Osadzenie panewki w kości czworobocznej większej to jeden z najtrudniejszych etapów zabiegu - konieczne jest rozwiercenie kości na odpowiednią głębokość i w odpowiedniej orientacji. Należy uważać, aby zbyt agresywnym wierceniem nie doprowadzić do złamania kości czworobocznej większej. Ortopeda wstawia sztuczny staw kciuka, umieszczając w kości czworobocznej większej i kości śródręcza odpowiednie komponenty protezy. Bezcementowe trzpienie do osadzenia w kości posiadają kilka rozmiarów, co pozwala operatorowi na dopasowanie właściwej wielkości endoprotezy do konkretnej dłoni. Mechanizm implantacji typu press-fit umożliwia optymalne pierwotne mocowanie implantu w kości.

endoproteza stawu kciuka

Na rynku dostępnych jest coraz więcej modeli endoprotez stawu nadgarstkowo-śródręcznego kciuka. Najnowsze endoprotezy CMC to modele bipolarne, w których wykorzystuje się dwie artykulacje: pomiędzy panewką-wkładką oraz wkładką-głową. W porównaniu do poprzednich modeli, zapewniają one większą stabilność implantu, niższe ryzyko zwichnięcia protezy i jej przedwczesnego zużycia.

Torebka stawowa jest zamykana. W niektórych przypadkach wykonuje się rekonstrukcję więzadeł, aby zapewnić funkcjonalną stabilność implantowi zastępującemu staw. Nacięcie skóry zamyka się za pomocą szwów.

Szczegółowe techniki realizowane podczas zabiegu endoprotezoplastyki oraz wybór implantu mogą się różnić w zależności od stanu pacjenta oraz preferencji operatora.

ENDOPROTEZA CMC KCIUKA film youtube

Jak długo trzeba zostać w szpitalu?

Po operacji lekarz skontroluje stan operowanej ręki. Jeżeli samopoczucie pacjenta jest dobre, może on opuścić szpital około 8 godzin po zabiegu lub następnego dnia po operacji.

Rekonwalescencja po endoprotezoplastyce stawu nadgarstkowo-śródręcznego kciuka

Pierwsza delikatna fizjoterapia rozpoczyna się po zdjęciu szwów (po ok 10-14 dniach od zabiegu). Celem jest zmniejszenie obrzęku oraz utrzymanie poprawnego ślizgu ścięgien mięśni poruszających kciukiem. Wdrażana jest terapia manualna w ścisłym porozumieniu z lekarzem prowadzącym. Pacjent może przez kilka tygodni po zabiegu nosić specjalną ortezę stabilizującą kciuk - szczegółowe zalecenia otrzymasz od ortopedy zaraz po operacji.

Po około 6 tygodniach od zabiegu, gdy endoproteza jest stabilnie osadzona, rehabilitacja uwzględnia wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie kłębu kciuka, ćwiczenia zakresu ruchomości w bezpiecznym zakresie stawu w porozumieniu z lekarzem przeprowadzającym zabieg, a także trening funkcji manipulacyjnych ręki.

Możliwe powikłania

• obluzowanie implantu,
  • złamanie okołoprotezowe kości w warunkach osłabienia wytrzymałości kości (gdy występuje miejscowa osteoporoza).

Wszczepienie endoprotezy stawu CMC kciuka jest technicznie wymagającą procedurą. Uważa się, że odpowiedni dobór pacjentów i doświadczenie operatora mają fundamentalne znaczenie dla uzyskania optymalnych wyników i ograniczenia powikłań.

Na jak długo wystarcza endoproteza stawu CMC kciuka?

Pierwsze obserwacje najnowszych modeli endoprotez stawu CMC sugerują, że prawidłowo przeprowadzony zabieg daje szansę użytkowania protezy nawet przez 10-15 lat. Oczywiście konieczne są dalsze badania, które zwiekszą powtarzalność wyników tych obserwacji.

Endoproteza CMC kciuka - ważne informacje

Czas trwania zabiegu ( zależny od metody)

40-60 minut
Badania wymagane do zabiegu  podstawowe - zakładka przygotowanie do operacji