Terapia energotonowa | CENA: 85 zł

Terapia energotonowa to jedna z najnowocześniejszych metod elektroterapii, która bezpośrednio oddziałuje na metabolizm komórek oraz stymuluje procesy gojenia tkanek. Urządzenie do terapii energotonowej umożliwia jednoczesną modyfikację amplitudy i natężenia prądu, dzięki czemu do tkanek można dostarczyć dużo więcej leczniczej energii niż w ramach klasycznej elektroterapii. Jednocześnie odczucia pacjenta podczas zabiegu pozostają bardzo przyjemne. Terapia energotonowa wykorzystywana jest w skutecznym leczeniu bólów stawowych i mięśniowych, a ponadto często stanowi element odnowy biologicznej sportowców.

mgr Jakub Wojciechowski - fizjoterapeuta

mgr Jakub Wojciechowski fizjoterapeuta Kraków

mgr Michał Caba - fizjoterapeuta

mgr Michał Caba fizjoterapeuta Kraków

mgr Marcin Kapusta - fizjoterapeuta

mgr Marcin Kapusta fizjoterapeuta Kraków

mgr Maciej Olszewski - trener, fizjoterapeuta

mgr Maciej Olszewski - trener, fizjoterapeuta Kraków

Co wyróżnia terapię energotonową?

W zabiegach klasycznej elektroterapii może zachodzić jedynie modulacja natężenia prądu (amplitudy). Prąd wykorzystywany w ramach terapii energotonowej jednocześnie zmienia swoją amplitudę oraz częstotliwość. Skanowane jest szerokie pasmo częstotliwości prądu w zakresie od 4096 Hz do 32768 Hz. Natężenie (amplituda) prądu zwiększa się wraz ze wzrostem częstotliwości i spada przy zmniejszaniu się częstotliwości. Przy wyższej częstotliwości prądu może być wprowadzone więcej energii, nie przekraczając przy tym indywidualnego progu elektrycznej wrażliwości pacjenta. Dzięki temu zabieg terapii energotonowej jest przyjemny w odczuciach przy uzyskaniu dużo lepszych efektów terapeutycznych w stosunku do pozostałych zabiegów z zakresu elektroterapii.

Klasyczna elektroterapia (np. prądy TENS) działa głównie na zasadzie stymulacji nerwów oraz mięśni. Terapia energotonowa wpływa natomiast bezpośrednio na metabolizm komórkowy. Efekty działania terapii energotonowej opierają się na dwóch mechanizmach:

• Dostarczeniu energii do ciała celem witalizacji organizmu,
  • Wprowadzeniu struktur tkankowych w oscylacje w oparciu o zjawisko rezonansu, co poprawia ich metabolizm. Różne częstotliwości prądu wprawiają w oscylacje struktury o różnych rozmiarach. Zmiana częstotliwości w szerokim zakresie w trakcie zabiegu powoduje całościowe oddziaływanie na organizm człowieka.

Pozytywny wpływ na metabolizm komórkowy przypisuje się komponencie „SimulFAM® I” terapii energotonowej. Wpływ ten uzyskiwany jest dzięki:

1. Zwiększeniu liczby i rozmiarów mitochondriów, w których produkowana jest energia dla komórki,
  2. Optymalizacji działania enzymów komórkowych sterujących przemianami metabolicznymi,
  3. Normalizacji wewnątrzkomórkowego transportu substancji.

Terapia energotonowa wpływa również na nerwy i mięśnie – odpowiedzialna za to jest komponenta SimulFAM® X” terapii energotonowej. Osiągane efekty terapii zależą od parametru, który określa jak często w czasie jednej sekundy prąd przechodzi z najwyższej częstotliwości 32.768 Hz do najniższej częstotliwości 4.096 i z powrotem:

• 0,1 - 1,5Hz - fizjologiczne skurcze mięśni celem profilaktyki zakrzepicy, aktywacja naturalnej pompy mięśniowej, wzmocnienie mięśni osłabionych,
  • 3 Hz - stymulacja lipolizy (redukcja tłuszczu),
  • 10 Hz - zwężenie naczyń, leczenie obrzęku, zmniejszenie patologicznego przekrwienia,
  • 20 Hz - silna stymulacja mięśni poprzez skurcz tężcowy,
  • 100 Hz - zmniejszenie bólu.

Jak wygląda zabieg terapii energotonowej?

W trakcie terapii pacjent leży na plecach lub na brzuchu. Terapia uwzględnia równoległe zastosowanie trzech aplikacji elektrod:

1. Lokalne ułożenie elektrod w okolicy bolesnego miejsca dla poprawy metabolizmu na poziomie komórkowym (lokalny Simul FAM® I),
  2. Lokalne ułożenie elektrod dla miejscowej redukcji bólu (lokalny Simul FAM® X),
  3. Ułożenie elektrod dla globalnego oddziaływania na ciało Simul FAM® I – witalizacja całego organizmu.

Każda z elektrod zwilżana jest specjalnym żelem ułatwiającym przewodzenie prądu, a następnie zostaje przymocowywana do określonej części ciała. Sposób ułożenia elektrod na ciele pacjenta zależy od miejsca odczuwanych dolegliwości bólowych oraz rodzaju schorzenia. Wyjątek stanowi ułożenie elektrod całościowej witalizacji organizmu, które jest stałe - elektrody ułożone są za dłoniach, przedramionach, podeszwach stóp oraz na karku.

Następnie fizjoterapeuta zwiększa intensywność prądu każdej aplikacji elektrod z osobna, prosząc pacjenta o wskazanie momentu, w którym poczuje on przyjemne mrowienie.

Długość pojedynczego zabiegu wynosi zwykle 60 minut. Zabieg jest bardzo przyjemny w odczuciach – wielu pacjentów zasypia podczas terapii. Aby osiągnąć najlepsze efekty leczenia zalecane jest skorzystanie z 10 zabiegów wykonywanych codziennie lub przynajmniej trzy razy w tygodniu.

Terapia energotonowa – przygotowanie do zabiegu

Zabieg energoterapii nie wymaga specjalnego przygotowania. Przed rozpoczęciem terapii fizjoterapeuta przeprowadza z pacjentem wywiad, który ma na celu określenie miejsca i charakteru dolegliwości. Wywiad pozwala także wykluczyć przeciwwskazania do zabiegu. Powierzchnia skóry powinna być czysta – po kąpieli należy zrezygnować z balsamowania ciała. Przed samym zabiegiem wskazane jest skorzystanie z toalety, ponieważ w trakcie terapii energotonowej dochodzi do zwiększenia diurezy i produkcji moczu.

Zastosowanie terapii energotonowej

Warto podkreślić, że z zabiegów terapii energotonowej mogą korzystać pacjenci z metalowymi implantami i wszczepionymi endoprotezami stawów.

Przeciwwskazania:

• wszczepione elektroniczne urządzenia, np. rozrusznik serca, kardiowerter defibrylator,
  • stany zakażenia, infekcje,
  • ciąża.

Najczęściej zadawane pytania o terapię energotonową:

Czym się różni terapia energotonowa od klasycznych zabiegów elektroterapii?

Działanie powszechnie stosowanych prądów leczniczych opiera się głównie na miejscowej stymulacji mięśni i nerwów. Terapia energotonowa dodatkowo optymalizuje procesy zachodzące na poziomie komórkowym, dzięki czemu bezpośrednio wpływa na przemiany metaboliczne leczonego miejsca. Ponadto zabieg terapii energotonowej łączy w sobie terapię miejscową (na poziomie komórkowym i tkankowym) z ogólnoustrojową witalizacją całego organizmu. W związku z tym skuteczność terapii energotonowej jest dużo wyższa w porównaniu do klasycznej elektroterapii stosowanej w większości ośrodków rehabilitacyjnych.

Jak wygląda zabieg terapii energotonowej?

Zabieg terapii energotonowej jest bardzo przyjemną w odczuciach formą elektroterapii. Na ciele pacjenta kładzione są elektrody w liczbie dużo większej niż podczas zwykłych zabiegów prądami leczniczymi. Ma to związek z dodatkowym korzystnym oddziaływaniem terapii energotonowej na metabolizm komórkowy oraz na ogólną zdolność organizmu do autoregulacji. Zabieg trwa około 60 minut, podczas którego pacjenci często pozwalają sobie na sen. W trakcie zabiegu odczuwana jest ulga w dolegliwościach bólowych oraz uczucie głębokiego odprężenia, które mogą utrzymywać się jeszcze jakiś czas po zakończeniu sesji terapeutycznej.

Jakie są wskazania do terapii energotonowej?

Wskazaniami do terapii energotonowej są głównie bóle różnego pochodzenia, np. związane z chorobą zwyrodnieniową i przewlekłymi przeciążeniami, bóle pooperacyjne i pourazowe związane z gojeniem się tkanek oraz nerwobóle. Zabiegi terapii energotonowej stanowią także formę odnowy biologicznej u wyczynowych sportowców.

Cena usługi: 85

Cena: 85 zł