Uwalnianie przykurczu Dupuytrena

Choroba Dupuytrena, zwana również przykurczem Dupuytrena jest chorobą tkanki podskórnej a konkretnie rozcięgna dłoniowego, która powoduje zaburzenia w aparacie więzadłowo- stawowym ręki. Charakterystyczny jest obraz przykurczu zgięciowego palców- czwartego i piątego. Dolegliwość ta dotyka głównie mężczyzn po 50 roku życia i w zaawansowanym stadium choroby mocno ogranicza funkcjonowanie w życiu codziennym. We wczesnym okresie pacjenci mają do wyboru leczenie zachowawcze (nieoperacyjne) w postaci fizjoterapii - ćwiczeń, masażu i fizykoterapii oraz w okresie późniejszym, dużo bardziej skuteczne leczenie operacyjne. U części pacjentów nie jest konieczna reoperacja i ręka powraca do pełnej sprawności.

lek. med. Hubert Laprus - ortopeda

Hubert Laprus, ortopeda, Kraków

Czym jest przykurcz Dupuytrena?

Istotą schorzenia jest przykurcz rozcięgna dłoniowego, który powoduje przykurcz zgięciowy palców- serdecznego i małego oraz zaburzenia ukrwienia w obrębie ręki. Powyższe zmiany są spowodowane nadmierną produkcją kolagenu, czyli białka budulcowego w naszym organizmie znajdującego się między innymi w tkance łącznej, z której zbudowane jest rozcięgno dłoniowe jak i podeszwowe (na podeszwie stopy). Z czasem proces chorobowy nie dotyka tylko tkanek miękkich ale też obejmuje struktury kostne, czyli obserwujemy przykurcz w stawie w obrębie palców. Zmiany dotyczą stawów śródręczno-paliczkowych oraz międzypaliczkowych bliższych i dalszych.

Narażeni na zachorowanie są głównie mężczyźni powyżej 45 roku życia, wraz z wiekiem ryzyko rośnie. Sprzyjającymi czynnikami są także: hiperlipidemia, nadużywanie alkoholu i papierosów, padaczka, urazy, cukrzyca oraz wykonywanie specyficznej pracy, która przeciąża dłonie. Bardzo ważne są też uwarunkowania genetyczne, czyli przebieg choroby w rodzinie.

Rzadko choroba jest wykrywana we wczesnym okresie, ponieważ objawy są niezauważalne. Dopiero później gdy dochodzi do utrwalenia zmian, pacjenci skarżą się na trudności np. z uściśnięciem dłoni przy przywitaniu czy ubraniem rękawiczek. Niemożliwe staje się wyprostowanie palca.

Diagnoza stawiana jest na podstawie wywiadu i badania palpacyjnego- lekarz pod skórą wyczuwa zgrubienia i pasma wynikające z przerostu rozcięgna oraz niewielkie guzki. Mierzony jest także stopień przykurczu palca, im jest większy tym większe jest prawdopodobieństwo zastosowania leczenia operacyjnego. Badania obrazowe (RTG, USG) na ogół nie mają zastosowania w wykryciu choroby Dupuytrena. Należy też wykluczyć inne przyczyny takich dolegliwości, np. dolegliwości ze strony splotu ramiennego (ucisk na korzenie nerwowe najczęściej wynikający z dyskopatii odcinka szyjnego kręgosłupa, która powoduje promieniowanie bólu i drętwienie w obrębie palców), przeciążenie dłoni w wyniku pracy, guzki innego pochodzenia itd. Należy też pamiętać, że jest to choroba wieku dorosłego i nie jest charakterystyczna dla dzieci.

Jak leczyć chorobę Dupuytrena?

Najskuteczniejszym i najpopularniejszym sposobem leczenia przykurczu jest zabieg operacyjny, natomiast stosuje się również, we wczesnych stadiach choroby, leczenie zachowawcze, czyli nieoperacyjne.

Leczenie nieoperacyjne

Najpopularniejszym leczeniem a raczej spowalnianiem przebiegu choroby są iniekcje czyli zastrzyki z kolagenazy (enzymu), która ma na celu uwolnić przykurczone pasma. Pacjent otrzymuję po takim zabiegu szynę utrwalającą efekt ostrzykiwania, czyli przeciwdziała ponownemu przykurczeniu się palców. Zabieg ten nazywa się aponeurotomią enzymatyczną.

Pomocna może być również fizjoterapia - masaż głęboki oraz techniki powięziowe na okolicę przedramienia i ręki a nawet całej kończyny górnej, ćwiczenia rozciągające, rozluźniające i utrzymujące zakres ruchomości oraz ultradźwięki, naświetlania a także laseroterapia.

Zalecane jest niekiedy stosowanie sterydów oraz gamma-interferonu jako leczenie farmakologiczne.

Leczenie operacyjne

Stosowane są różne techniki operacyjne w przebiegu choroby Dupuytrena. Leczenie chirurgiczne jest to tak zwany złoty standard, czyli najpopularniejsza i najskuteczniejsza droga postępowania w danym schorzeniu. O tym jaka technika operacyjna zostanie zastosowana decyduje chirurg po dokładnym przeanalizowaniu historii choroby oraz zbadaniu pacjenta.

Aponeurotomia igłowa

Jest to najmniej inwazyjna technika operacyjna polegająca na wprowadzeniu pod skórę cienkiej igły za pomocą której chirurg odseparowuje zwłókniałe pasma, doprowadzając do ich rozerwania. Zabieg wykonywany jest przy znieczuleniu miejscowym (pacjent cały czas jest przytomny), rana pooperacyjna jest niewielka. Minusem tej metody jest dość szybki nawrót dolegliwości.

Aponeurotomia otwarta

Jest to rozwinięcie wyżej wymienionego zabiegu, różnica polega na bardziej rozległym cięciu, aby chirurg mógł dostać się do większej powierzchni zwłókniałego rozcięgna dłoniowego.

Fasciotomia

Jest to bardziej zaawansowana metoda. Podczas tej operacji chirurg wykonuje nacięcie w ręce i chorych palcach, a następnie usuwa znajdującą się pod skórą pogrubiałą tkankę łączną. Pacjent znajduje się w znieczuleniu ogólnym lub miejscowym. Znieczulenie miejscowe całkowicie blokuje odczuwanie dolegliwości bólowych w obrębie dłoni lub całej kończyny, a pacjent przez cały czas jest przytomny. W przypadku znieczulenia ogólnego pacjent jest usypiany na czas zabiegu. Fasciotomia jest metodą dość skuteczną- u 6 na 10 pacjentów dochodzi do nawrotu przykurczu Dupuytrena pomimo wykonania zabiegu chirurgicznego, jednak jest to kwestia bardzo indywidualna.

Dermofasciotomia

Inaczej fasciotomia całkowita, polega na wycięciu pogrubiałych fragmentów rozcięgna wraz z fragmentem skóry. Na to miejsce przeszczepiany jest fragment skóry pobrany z ręki lub pachwiny. Pacjent poddawany jest znieczuleniu ogólnemu przez cały zabieg operacyjny. Ten rodzaj zabiegu, mimo iż dość skomplikowany jest uznawany za najskuteczniejszy.

Życie z chorobą Dupuytrena

Przebieg choroby Dupuytrena nie jest jednakowy- czasami przebiega prawie bezobjawowo i może powodować drobne dolegliwości a czasami bardzo utrudnia czynności życia codziennego. W przypadku podejrzenia wymienionych w tekście objawów należy jak najszybciej udać się do lekarza specjalisty, który szybko zdiagnozuje problem i zaproponuje właściwe postępowanie lecznicze.

Najczęściej zadawane pytania o leczenie przykurczu Dupuytrena:

Jak leczyć przykurcz Dupuytrena?

Leczenie przykurczu Dupuytrena powinno być odpowiednio dobrane do indywidualnych potrzeb pacjenta przez lekarza specjalistę. Po postawieniu właściwej diagnozy pacjent kierowany jest najczęściej na zabieg operacyjny, który jest mało inwazyjny, dobrze znoszony przez pacjentów i daje długotrwałe, satysfakcjonujące efekty poprawiające jakość życia chorego. Po operacji powinno się wdrożyć postępowanie rehabilitacyjne, mające na celu utrzymanie zakresu ruchomości w stawach, rozluźnienie blizny pooperacyjnej i przyspieszenie powrotu do sprawności. Wykorzystuję się zaopatrzenie ortopedyczne w postaci szyny, która utrzymuje palce w wyproście dla utrwalenia efektu.

Jak rozpoznać przykurcz Dupuytrena?

Przebieg choroby jest zwykle niezauważalny we wczesnym stadium. Dopiero później pojawiają się pod skórą zgrubiałe pasma tkanki łącznej oraz wyczuwalne guzki. Charakterystyczny jest przykurcz zgięciowy palców IV i V czyli serdecznego i małego. Pojawiają się problemy z wyprostowaniem palców przy różnych czynnościach a z czasem wyprost przestaje być możliwy. Im wcześniej zgłosimy się do lekarza tym lepsze są rokowania i możliwy całkowity powrót do zdrowia.

Gdzie operować przykurcz Dupuytrena?

Każdy zabieg operacyjny jest ingerencją w nasz organizm i jest obarczony pewnym ryzykiem. Warto wybrać sprawdzoną placówkę, w której pacjent jest kwalifikowany do zabiegu i operowany przez doświadczonego chirurga. Ważna jest też dostępność fizjoterapeuty, który w konsultacji z lekarzem poprowadzi terapię manualną i nauczy odpowiednich ćwiczeń.

Jeśli ich używanie przez nas jest Ci obojętne i się na to zgadzasz
to zamknij to okienko i po sprawie. 8)

Współczujemy Ci, że musisz to robić na każdej stronie i na naszej też.

Jeśli nie lubisz plików ciasteczek i nie zgadzasz się na ich wykorzystanie przez nas to opuść tą stronę. Innej możliwości przeglądania jej niestety nie ma. 8/

szpital Dworska