USG stawu skokowego w Krakowie CENA: 235-300 zł

Zaleca się, aby badanie USG stawu skokowego było wykonywane po każdym urazie skrętnym kostki. Z uwagi na dużą ilość struktur tej okolicy badanie USG powinno być ukierunkowane przez badanie kliniczne, aby szybko postawić właściwą diagnozę, a w razie wątpliwości zlecić wykonanie rezonansu magnetycznego.

Badanie USG stawu skokowego umożliwia ocenę wielu zmian na podłożu przeciążeniowym i zapalnym. USG stawu skokowego pozwala ponadto na rozpoznanie uszkodzeń tkanek miękkich otaczających staw – więzadeł, ścięgien mięśni, nerwów i naczyń, a także ocenę obrysów kostnych i chrząstki w ograniczonym zakresie.

Umów wizytę u ortopedy, który wykonuje USG stawu skokowego w naszym szpitalu

Wybierz ortopedę i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda, Kraków

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda, Kraków

dr hab. n. med. Henryk Liszka - spec. ortopeda

dr hab. n. med. Henryk Liszka - spec. ortopeda, Kraków

Co pokazuje badanie USG stawu skokowego?

Wiele klinicznie ważnych struktur wokół kostki można wyraźnie zobaczyć w diagnostycznym USG, np. więzadła stabilizujące staw skokowy od strony bocznej (ATFL, CFL) oraz przyśrodkowej (więzadło trójgroniaste, spring ligament). Struktury te powinny zostać poddane szczegółowej ocenie po skręceniu stawu skokowego. W badaniu ultrasonograficznym widoczne są także ścięgna, które biegną od podudzia do stopy - mogą być one oceniane w całości w celu wykrycia patologii takich jak tendinoza, wysięk zapalny w pochewce ścięgna, podwichanie ścięgna czy uszkodzenie ścięgna. Ocena USG przedniego obszaru stawu skokowego może również zidentyfikować patologie takie jak zmiany zwyrodnieniowe stawu i zapalny wysięk stawowy. Struktury, które można wyraźnie zwizualizować, obejmują:

• stawy: staw skokowo-goleniowy, a ponadto staw skokowo-piętowy, w razie potrzeby także staw skokowo-łódkowy, staw piętowo-sześcienny, stawy łódkowato-klinowate, pozostałe stawy śródstopia. Za pomocą dopplera można ocenić przekrwienie i wykryć zapalenie błony maziowej;
  • struktury więzadłowe otaczające staw skokowy (skokowo-goleniowy), w tym więzadło skokowo-strzałkowe przednie ATFL, więzadło piętowo-strzałkowe CFL, więzozrost piszczelowo-strzałkowy;
  • struktury nerwowo-naczyniowe, w tym naczynia i nerwy grzbietu stopy, nerw piszczelowy, nerwy strzałkowe;
  • przyśrodkowe struktury tkanek miękkich, takie jak ścięgno mięśnia piszczelowego tylnego, zginacz długi palucha i zginacz długi palców;
  • boczne struktury tkanek miękkich, w tym ścięgno mięśnia strzałkowego długiego i krótkiego;
  • w tylnej części ścięgno Achillesa i związane z nim struktury;
  • zarys powierzchowni struktur kostnych celem wstępnej oceny złamań i wybranych patologii kości (konieczne uzupełnienie diagnostyki o RTG / MRI).

Jakie schorzenia i urazy można zdiagnozować za pomocą USG stawu skokowego?

Poniżej wymieniono najczęstsze patologie, które można częściowo lub całkowicie ocenić podczas badania USG stawu skokowego.

1. Ból z przodu kostki:
    • Zespół wklinowania przedniego – obecność osteofitów ograniczających zgięcie grzbietowe stawu skokowego (konflikt przedni),
    • Uszkodzenie ścięgna mięśnia piszczelowego przedniego,
  2. Ból z boku kostki:
  3. Ból przyśrodkowej strony kostki:
    • uszkodzenie więzadła trójgroniastego,
    • uszkodzenia ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego,
    • zespół kanału stępu – ucisk nerwu piszczelowego tylnego - objawy mogą być obecne także w obrębie podeszwy stopy,
  4. Ból z tyłu stawu skokowego:
  5. Ból w środku stawu skokowego lub rozlany ból stawu:
    • Zapalenie błony maziowej,
    • Ciała wolne w stawie.

W USG stawu skokowego nie jest możliwa ocena:

• chrząstki piszczeli, bloczka kości skokowej w 2/3 tylnej części oraz chrząstki kości strzałkowej (dotyczy chrząstki stawu skokowo-goleniowego),
  • zmian wewnątrzkostnych, zmian podchrzęstnych (obrzęk szpiku kostnego),
  • patologii i uszkodzeń w obrębie zatoki stępu,
  • stawu podskokowego.

Jak przebiega badanie USG stawu skokowego (kostki)?

Standardowe badanie USG stawu skokowego obejmuje ocenę kolejnych okolic stawu: przedniej, bocznej, przyśrodkowej oraz tylnej. W trakcie badania pacjent leży na plecach z kończyną ugiętą w kolanie do kąta 45 stopni. W trakcie USG ścięgna Achillesa oraz podeszwowej strony stopy pacjent leży na brzuchu.

Jak wygląda badanie dynamiczne USG?

Badanie dynamiczne USG stawu skokowego polega na ocenie wybranych struktur w trakcie prób stresowych, ruchu w stawie lub podczas napięcia mięśni. Najczęściej ocenia się wydolność więzadeł, np.

• podczas próby szuflady przedniej oceniane jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL, anterior talo-fibular ligament) - najczęściej uszkadzane w wyniku skręcenia stawu skokowego,
  • podczas zgięcia grzbietowego połączonego z rotacją zewnętrzną stopy oceniane jest więzadło piszczelowo-strzałkowe przednie dolne (AITFL, anterior inferior tibiofibular ligament) oraz więzozrost piszczelowo-strzałkowy.

Badanie dynamiczne ścięgien może przykładowo dotyczyć ścięgien mięśni strzałkowych – w przypadku ich nawykowego podwichania w badaniu USG obserwuje się nieprawidłowe przemieszczenie w trakcie ruchu zgięcia i nawrócenia stopy.

Ile trwa USG kostki, USG stawu skokowego?

USG stawu skokowego trwa około 10-20 minut w zależności od głównych objawów zgłaszanych przez pacjenta oraz zakresu oceny struktur dostępnych w badaniu USG.

Sonochirurgia

Sonochirurgia to określenie przezskórnego zabiegu interwencyjnego wykonywanego pod kontrolą USG.

Sonochirurgia stawu skokowego

Przykładami zabiegów sonochirurgicznych w obrębie stawu skokowego są:

• Punkcja stawu skokowo-goleniowego lub skokowo-piętowego celem pobrania płynu stawowego,
  • Wykonanie blokady dostawowej – podanie sterydów do stawu celem zmniejszenia dolegliwości bólowych,
  • Podanie sterydów do pochewek ścięgnistych leżących w kanale stępu (leczenie stanu zapalnego pochewek),
  • Podanie sterydu do zmienionej zapalnie kaletki ścięgna Achillesa (ostrzykiwanie sterydami samego ścięgna Achillesa jest przeciwwskazane ze względu na osłabienie struktury ścięgna i zwiększone ryzyko zerwania w przyszłości).

USG stawu skokowego - cena - co obejmuje koszt badania?

Cena badania USG kostki obejmuje:

• przeprowadzenie badania ultrasonograficznego kostki,
  • opis wyniku badania w postaci wydruku z ew. zaleceniami lekarskimi,
  • zdjęcia USG wydrukowane z aparatu USG (na życzenie pacjenta - zgłoś chęć otrzymania przed badaniem).

Najczęściej zadawane pytania o USG stawu skokowego:

RTG czy USG stawu skokowego – które badanie należy wykonać po skręceniu kostki?

Celem wykluczenia złamania kostki zalecane jest wykonanie RTG stawu skokowego. Jest to wskazane szczególnie w przypadku silnego bólu i masywnego obrzęku oraz braku możliwości obciążenia kończyny w teście wykonania trzech kroków. USG stawu skokowego powinno być wykonane w każdym przypadku skręcenia stawu skokowego, aby ocenić wydolność uszkodzonych więzadeł oraz wykluczyć obecność powikłań w zakresie patologii innych tkanek miękkich.

Jak wygląda USG stawu skokowego?

Badanie USG stawu skokowego jest nieinwazyjnym badaniem obrazowym wykorzystującym fale ultradźwiękowe. Podczas badania USG lekarz radiolog lub ortopeda przykłada do kostki specjalną głowicę, uprzednio nakładając na skórę badanej okolicy żel sprzęgający. Oceniane są wszystkie tkanki miękkie otaczające staw skokowy (więzadła, ścięgna mięśni, troczki, nerwy, naczynia krwionośne). Na obrazach USG można również ocenić błonę maziową oraz zarysy przedniej części bloczka kości skokowej. W trakcie tzw. dynamicznego badania USG lekarz wykonuje specjalne testy oceniające wybrane struktury (np. wydolność więzadeł). Może prosić także prosić o napięcie mięśnia lub wykonanie określonego ruchu stopą.

Umów wizytę teraz - do lekarza, który wykonuje USG stawu skokowego w naszym szpitalu

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda, Kraków

dr n.med. Hubert Laprus - spec. ortopeda