Operacja stenozy kanału kręgowego

Jedną z metod leczenia operacyjnego stenozy kanału kręgowego jest laminektomia lub hemilaminektomia. Zabieg ten polega na poszerzeniu zwężonego kanału kręgowego poprzez całkowite lub częściowe usunięcie łuków kręgów. Uwięźnięte korzenie nerwowe i/lub rdzeń kręgowy zostają uwolnione, dzięki czemu usuwa się pierwotną przyczynę schorzenia.

lek. med. Łukasz Janeczko - spec. neurochirurg

lek. med. Łukasz Janeczko

lek. med. Nikodem Przybyłko - spec. neurochirurg

Lek.med. Nikodem Przybyłko

Co to jest stenoza kanału kręgowego?

Kanał kręgowy przebiega przez całą długość kręgosłupa. Jego przestrzeń ograniczona jest od przodu trzonami kręgów i krążkami międzykręgowymi, a od tyłu łukami kręgów. Stenoza kanału kręgowego polega najczęściej na zwężeniu tej przestrzeni wskutek zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, np.

• wyrośli kostnych położonych na tylnej powierzchni trzonów kręgów,
  • przepukliny krążków międzykręgowych,
  • zmian degeneracyjnych stawów międzykręgowych,
  • pogrubienia więzadła żółtego pokrywającego łuki kręgów.

W obrębie kanału odcinka lędźwiowego kręgosłupa znajduje się dolny odcinek rdzenia kręgowego oraz korzenie rdzeniowe otoczone workiem oponowym. Korzenie te zawierają włókna unerwiające kończyny dolne oraz mięśnie zwieracze cewki moczowej i odbytu. Ucisk na struktury nerwowe może prowadzić do wystąpienia objawów takich jak:

• zaburzenia czucia (uczucie mrowienia, drętwienia lub zniesienie czucia),
  • ból promieniujący do kończyny dolnej,
  • osłabienie siły mięśni (niedowład w obrębie kończyny) – niemożność wspięcia na palce lub chodu na piętach,
  • mimowolne oddawanie moczu lub kału w trakcie kichnięcia lub wysiłku fizycznego.

Wskazania do zabiegu laminektomii / hemilaminektomii

Pilnymi wskazaniami do wykonania zabiegu jest wystąpienie niedowładu lub stanu nietrzymania moczu i kału. Zabieg w trybie planowym wykonuje się w przypadku bólu utrzymującego się pomimo wdrożenia leczenia rehabilitacyjnego, przeciwbólowego i przeciwzapalnego. Wskazaniem do zabiegu jest ból obniżający jakość życia pacjenta, np. utrudniający wykonywanie codziennych czynności czy pracę zawodową.

Jak przebiega zabieg laminektomii / hemilaminektomii?

Operacja przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym. Pacjent leży w trakcie zabiegu na brzuchu. Podczas operacji może zachodzić konieczność zastosowania podglądu rentgenowskiego (fluoroskopii). Chirurg wykonuje podłużne nacięcie w okolicy lędźwiowej o długości zależnej od liczby kręgów, które muszą zostać poddane plastyce. Aby dotrzeć do kręgosłupa, chirurg oddziela mięśnie od wyrostków kolczystych i odciąga je na bok. Aby poszerzyć kanał kręgowy wykonywana jest procedura:

• Laminektomii – usunięcie łuków kręgu wraz z wyrostkiem kolczystym,
  • Hemilaminektomii – usunięcie łuku kręgu tylko po jednej stronie (prawej lub lewej).

Dodatkowo chirurg może uwolnić korzenie nerwowe od ucisku, poszerzając otwory międzykręgowe (foraminotomia), wycinając wyrośla kostne lub usuwając przepuklinę krążka międzykręgowego (discektomia). Po upewnieniu się, że wszystkie struktury nerwowe są wolne od ucisku, rana zostaje zamknięta szwami. Szwy usuwane są w około 7 dniu po zabiegu, chyba że zastosowano szwy wchłanialne. W obrębie pola operacyjnego może zostać umieszczony dren odprowadzający krew na zewnątrz. Dzięki temu rana goi się szybciej, a dolegliwości bólowe po zabiegu są mniejsze. Dren usuwany jest z reguły w 1-2 dniu po operacji.

Postępowanie po zabiegu

W dniu operacji oraz przez kilka dni po zabiegu podawane są antybiotyki celem profilaktyki infekcji rany, leki przeciwbólowe oraz leki przeciwzakrzepowe chroniące przed chorobą zakrzepowo-zatorową. Wstawanie i chodzenie jest możliwe tylko po uzyskaniu wyraźnej zgody chirurga. Wypis ze szpitala następuje zwykle w 5-7 dniu po zabiegu operacyjnym. Pacjent powinien uczestniczyć w procesie rehabilitacji, dzięki której będzie mógł bezpiecznie powrócić do codziennych aktywności. Przez okres 6-8 tygodni od zabiegu należy unikać dźwigania ciężkich rzeczy, wykonywania gwałtownych ruchów, skłonów i skrętów tułowia. W niektórych przypadkach może być konieczne noszenie gorsetu stabilizującego kręgosłup. O rodzaju gorsetu i okresie jego stosowania decyduje lekarz prowadzący.

Najczęściej zadawane pytania o operację stenozy kanału kręgowego?

Na czym polega operacja stenozy kanału kręgowego?

Jedną z metod umożliwiających poszerzenie zwężonego kanału kręgowego jest laminektomia. Zabieg ten polega na wycięciu blaszek łuku kręgu wraz z wyrostkiem kolczystym ograniczającym przestrzeń kanału od tylnej strony. W przypadku hemilaminektomii chirurg wycina blaszkę łuku po jednej stronie wyrostka kolczystego (prawej lub lewej). W razie konieczności usuwane są wyrośla kostne i pogłębiane zostają otwory międzykręgowe. Zabieg umożliwia odbarczenie uciśniętych korzeni nerwowych lub rdzenia kręgowego i złagodzenie dolegliwości bólowych.

Kiedy można wstawać i chodzić po operacji stenozy kanału kręgowego?

Po zabiegu laminektomii (wycięcia łuków kręgów) wstawanie i chodzenie jest możliwe w ciągu kilku dni od operacji. Decyzję o możliwości pionizacji podejmuje lekarz. Czasami konieczne jest zastosowanie gorsetu stabilizującego operowany odcinek kręgosłupa. Wstawanie i chodzenie odbywa się pod nadzorem fizjoterapeuty.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Delta Sport Clinic sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie ul. Dworska 1b/1. Przetwarzamy Twoje dane osobowe zawarte w niniejszym formularzu, aby umożliwić Ci kontakt z nami poprzez zadanie pytania (podstawa przetwarzania danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów administratora w postaci komunikacji z użytkownikami strony). Twoje dane będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do udzielenia Ci odpowiedzi, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Kliknij aby zapoznać się z pełną treścią obowiązku informacyjnego.

szpital Nowa ortopedia