SZYBKA REJESTRACJA ONLINE - W 3 KLIKNIĘCIACH, 24h/7

Droga do sukcesu Doroty Szczepanik

0000022dorota

Z pewnością każdy amator kulturystyki zastanawia się jak osiągnąć w szybkim czasie doskonały wynik oraz posiadać pięknie wyrzeźbioną sylwetkę. Oczywiście, zdrowy człowiek posiada wszystkie partie mięśni, różnica polega jedynie na tym, że u niektórych mięśnie są bardziej widoczne a u niektórych mniej. Główny wpływ na rozwój, a także przyrost mięśni mają dwa czynniki. Pierwszy z nich to odpowiedni trening, który pobudza do wzrostu tkanki mięśniowe. Natomiast drugi czynnik to odpowiednia zbilansowana zdrowa dieta. Jeśli mamy zamiar rozpocząć przygodę z siłownią powinniśmy określić, jaki rodzaj sylwetki posiadamy. W ten sposób będziemy mogli ustalić, jaki tryb treningowy wybierzemy. Osoby posiadające sylwetkę szczupłą, z szybką przemianą materii powinny postawić na wysokokaloryczną dietę oraz na trening pozwalający rozwinąć się masie mięśniowej. Osoby o średniej posturze , mogą same zdecydować czy chcą tylko rzeźbić otrzymaną genetycznie masę mięśniową czy będą budować jeszcze większe mięśnie. Ostatnią grupę stanowią otyli, którzy powinni dążyć do całkowitej eliminacji tkanki tłuszczowej, poprzez wprowadzenie treningów na rzeźbę, a także wprowadzenie specjalnej dietę. Trening kulturystyczny możemy rozpocząć w każdym wieku, lecz najlepiej gdy nasz organizm jest już dobrze wykształcony. Trudno dokładnie wskazać granice wiekowe, w jakich można uczęszczać na siłownie. Nawet dziesięciolatek rozpoczynający przygodę z ciężarami nie powinien nikogo szokować, skoro marzy o wzroście muskulatury i właśnie taki sport sprawia mu największą radość. Jednakże wielu specjalistów uważa, że rozpoczęcie ćwiczeń w młodszym wieku jest niewskazane, gdyż może doprowadzić do wielu schorzeń, które ujawniać się będą w przyszłości. Osoby, które nadal rosną, powinny unikać ćwiczeń w pozycji stojącej, ponieważ w ten sposób narażają kręgi na przeciążenia, które w przyszłości mogą ujawnić się w postaci skrzywień kręgosłupa. Zapewne Dorota Szczepanik stosowała się do tychże zasad w drodze do swojego sukcesu o czym świadczą jej liczne osiągnięcia sportowe. Reprezentowała Kadrę Narodową Polski w trójboju siłowym oraz wyciskaniu sztangi leżącej. Posiada tytuły następujące: Mistrzyni Europy w Trójboju Siłowym, jest Wicemistrzynią Świata i kilkukrotną Wicemistrzynią Europy w Wyciskaniu Sztangi Leżąc.

Ścieżka kariery

Początki kariery to przede wszystkim rok 1996 w którym to Dorota Szczepanik została rekordzistką Polski w trójboju Siłowym, kolejne lata przynosiły następne sukcesy m.in. w 2003 zdobyła trzy złote medale na Międzynarodowych Mistrzostwach Polski w lekkiej atletyce, w 2009 roku II miejsce na Mistrzostwach Europy w Wyciskaniu Sztangi Leżąc, Frydek-Mistek, Czechy oraz na Mistrzostwach Świata w Wyciskaniu Sztangi Leżąc, Hamm, Luksemburg. W 2016 zajęła II miejsce na Mistrzostwach Świata w Wyciskaniu Sztangi Leżąc, Northumberland, Wielka Brytania. Przede wszystkim w latach 2000- 2016 Dorota Szczepanik zdobywała na Mistrzostwach Polski, Europy czy też Świata medale w trójboju siłowym, w wyciskaniu sztangi leżąc, a także rzucie dyskiem lub pchnięciu kulą. Świadczy to o jej doskonałej determinacji do walki oraz bardzo dobrym przygotowaniu.

Najczęstsze urazy w podnoszeniu ciężarów

W drodze do sukcesu Doroty Szczepanik jak i każdego sportowca zawsze są jakieś przeciwności losu. W młodości nasza reprezentantka musiała zmagać się z problemami płucnymi lecz nigdy nie podała się i dopięła swego. Każdy kto chce osiągnąć sukces w trójboju siłowym lub lekkoatletyce musi wiedzieć, że trening kulturystyczny mięśni polega na otrzymaniu przez nas zamierzonego celu. W osiągnięciu efektów bardzo ważne jest, aby rozumieć biologiczny rozwój mięśni. Podczas podnoszenia ciężarów masa mięśniowa ulega mikrouszkodzeniom, które muszą się odbudować. Dlatego też nie możemy przeciążać mięśni w czasie pierwszej serii ćwiczeń, gdyż w ostatniej nie mielibyśmy już sił wykonać poprawnie założonej wcześniej ilości powtórzeń. Ważną zasadą w pracy nad przyrostami jest łamanie granicy bólu oraz wytrzymałości. Każdy trening powinniśmy rozpisać na makrocykle (pół roku lub cały rok) lub minicykle, czyli na dni tygodnia. Jeśli podczas ćwiczeń czujemy nasilający się ból, który nie ustępuje to oznacza, że dzieje się coś niepokojącego i powinno się dokonać szybkich zmian w treningu, a nie kontynuować go na siłę. Kiedy jednak po wprowadzeniu zmian ból nadal się utrzymuje to jest to sygnał, że powinniśmy skontaktować się z lekarzem, ponieważ może to oznaczać rozwijanie się poważnej kontuzji. Należy pamiętać, że podczas treningu może dojść do uszkodzenia mięśni szkieletowych, czyli poprzecznie prążkowanych, które zapewniają nam ruch. Uszkodzenie tej tkanki jest jednym z najczęściej zgłaszanych uszkodzeń aparatu ruchu. Urazy oraz schorzenia pozostałych elementów wchodzących w system ruchu naszego ciała bezpośrednio wpływają na mięśnie. Najbardziej narażone na uszkodzenia mięśni jest miejsce połączenia ich ze ścięgnem. W obszarach tych dochodzi do nadwyrężeń mięśni – naciągnięcia, czyli fragmentarycznego rozerwania jednostki mięśniowo-ścięgnowej. Za przyczynę tego procesu uznaje się działanie sił pośrednich. Ponadto do zgłaszanych kontuzji podczas wykonywania ćwiczeń siłowych lub fitness należą uszkodzenia bicepsa głowy krótkiej i długiej, urazy stawu barkowo-obojczykowego, urazy obrąbka, niestabilność obrąbkowa i wrodzona stawu ramiennego. Za przyczynę tych dolegliwości uważa się zbyt intensywny objętościowy trening siłowy oraz krótki okres odpoczynku. Gdy ciężar przekracza możliwości poddanego czynności mięśni może dojść do zerwania mięśnia. Bardzo często wraz z zerwaniem mięśnia dochodzi także do uszkodzenia jego ścięgna. Po zerwaniu występuje silny ból, któremu towarzyszy niemożność wykonania wielu ruchów angażujących mięsień, siła tego mięśnia jest bardzo osłabiona. Przy zerwaniu występuje obrzęk oraz miejscowe zasinienie. Oprócz tego pacjenci ćwiczący intensywnie zgłaszają urazy stawów kolanowych wywołane prawdopodobnie zbyt gwałtownym skręceniem tułowia przy zgiętym kolanie i ustalonej pozycji stopy. Znaczna część urazów spowodowana może być także zbyt mocnym wyprostem stawu przy jednoczesnym napięciu mięśni kończyny dolnej, np. podczas upadku, będącym następstwem utraty równowagi. Do kontuzji zalicza się również uraz odcinka lędźwiowego oraz urazu cieśni kanału nadgarstka wywołany nieprawidłową techniką wykonywania ruchu, podczas podnoszenia ciężaru z podłoża lub długotrwałym zgięciem w nadgarstku podczas ćwiczeń, zwłaszcza podczas wszelkiego typu wyciskań.

Powrót do formy

Dorocie Szczepanik w powrocie do formy często pomagali nasi specjaliści m.in. lekarze sportowi oraz fizjoterapeuci. Odpowiednia percepcja urazu ułatwiła proces rekonwalescencji, ponieważ zapobieganie błędom podobnym do tych sprzed urazu oraz poprawne przygotowanie mentalne, uwzględniające możliwość wystąpienia urazu, zwiększają gotowość do stawienia czoła podobnym sytuacją w toku kariery sportowej. Właściwa motywacja przyspiesza powrót do zdrowia po kontuzji lub po urazie. Odzyskanie pełnej sprawności fizycznej oraz gotowości do dalszych treningów następuje długo po zregenerowaniu się organizmu zawodnika. Rekonwalescencja obejmuje powrót do normalnego trybu treningowego oraz stopniowe wprowadzanie kolejnych elementów do treningów, a także pokonanie traumy po urazie. Bardzo ważna jest tu umiejętność koncentrowania się na wyznaczonym celu, zwiększająca skuteczność pracy z optymalnym obciążeniem. W czasie powrotu do sprawności duże znaczenie ma pomoc fizjoterapeuty, zarówno w przygotowaniu sportowca do zawodów, jak również po nich – w rekonwalescencji oraz wspomagania leczenia urazów.

Fizjoterapia w kulturystyce

Jeśli podczas treningu zdarzy nam się nieszczęśliwy wypadek i szukamy sposobu na błyskawiczny powrót do zdrowia. Powinniśmy pójść za przykładem Doroty Szczepanik, która od wielu lat korzysta z usług naszych najlepszych specjalistów. W pierwszej kolejności należy zwrócić się o pomoc do fizjoterapeuty, ponieważ właściwa fizjoterapia jest nieodzownym elementem w każdej dyscyplinie sportowej. Gdy zdamy sobie sprawę, jaka jest przyczyna kontuzji, łatwiej nam będzie w przyszłości uchronić się przed nieprzyjemnymi konsekwencjami ćwiczeń. Najczęściej do powstania urazu mięśni przyczyniają się błędy techniczne,  brak rozgrzewki, brak wystarczającej przerwy między treningami oraz napięcia mięśniowe. Zadaniem fizjoterapeuty u kulturystów jest przywrócenie utraconej sprawności fizycznej oraz psychofizycznej osobom z ograniczeniami ruchu powstałymi w wyniku chorób lub będącymi następstwem wypadków. Aktywność ruchowa jest ważnym elementem w kształtowaniu rozwijającego się organizmu, w zapobieganiu wielu nieprawidłowością oraz dysfunkcjom narządu ruchu, układu oddechowego, układu krążenia lub przemiany materii. Różnego typu metody treningu siłowego z zastosowaniem faz izometrycznych, koncentrycznych, ekscentrycznych, z dodatkowym obciążeniem zewnętrznym, różnego rodzaju zadaniami ruchowymi przeprowadzanymi w środowisku w miarę izolowanym oraz bezpiecznym wpływają na poprawę, elastyczność oraz wytrzymałość więzadeł i mięśni. Intensywna praca oraz wzmacnianie konkretnych struktur pozwala na zminimalizowanie odniesienia urazu. Fizjoterapeuta wprowadza odpowiednie ćwiczenia ruchowe dla poprawy kondycji oraz określa możliwości danego pacjenta. Sprawdza właściwe funkcjonowanie układów, ich sprawność oraz zakres możliwości układu ruchu pacjenta. Na tej podstawie wyznacza potrzeby rehabilitacyjne danej osoby i dopasowuje odpowiedni program ćwiczeń, który ma na celu maksymalne przywrócenie pacjenta do formy. Ponadto fizjoterapeuta w kulturystyce jest odpowiedzialny również za wytłumaczenie pacjentowi potrzeby i celowości wykonywania ćwiczeń oraz zachęcenie go do dalszej współpracy i większego wysiłku. W całym procesie fizjoterapii ważne jest zaangażowanie pacjenta i jego pozytywne nastawienie do ćwiczeń, gdyż dobra współpraca pozwala na szybsze osiągnięcia wyników rehabilitacji. W trakcie rehabilitacji, w sytuacji gdy wyniki są bardzo dobre, może się okazać konieczna zmiana planu ćwiczeń lub włączanie w jego zakres nowych ćwiczeń. Oprócz ćwiczeń ruchowych w fizykoterapii wykorzystuje się różne urządzenia elektryczne, takie jak lampy, lasery, aparaty emitujące ultradźwięki, służące do terapii krótkofalowej lub mikrofalowej, aparaty do jonoforezy.

Mobilizacja mięśni

Jednym z ważniejszych elementów podczas treningu jest mobilizacja mięśni (mobility). Jest to nic innego jak ruchliwość w treningu dotycząca zakresu ruchu w stawie. Podczas takiego treningu oddziałuje się na różne tkanki i struktury oraz dąży się do zwiększenia zakresu ruchomości w stawie. Odpowiednie zastosowanie technik mobilizacyjnych umożliwia osiągnięcie jak najlepszych wyników. Mobility najlepiej wykonywać przed treningiem.

Do technik mobilizacji należą m.in.

Mobilizacja uciskowa - polega na ucisku danego miejsca oraz eliminacji punktów spustowych, odpowiedzialnych za ból stawu. Dzięki tej technice możemy zwalczyć ból mięśniowy, wyeliminować występowanie pozbijanych włókien mięśniowych, rozluźnić spiętą tkankę oraz przywrócić jej odpowiednie funkcjonowanie.

Napinanie oraz rozluźnianie - polega na napinaniu oraz rozluźnianiu mięśni w momencie ich największego rozciągnięcia lub w momencie działania na mięsień siły uciskowej. Metoda ta przynosi właściwe korzyści w czasie zwiększania zakresu ruchu przykurczonych mięśni, przywracania działania powierzchni ślizgowych pomiędzy mięśniami, a skórą oraz podczas poprawy siły skurczu mięśni.

Metoda rozruszania uciskowego - polega na rozluźnianiu mięśni, pozbyciu się punktów spustowych poprzez rozbicie pospinanych włókien oraz przywrócenie działania powierzchni ślizgowych powięziowych. Dzięki tej metodzie możemy dotrzeć do głęboko znajdujących się patologicznych ograniczeń ruchowych w mięśniach.

Mobilizacja taśmą - polega na rozruszaniu stawu przy pomocy taśmy. Umożliwia zwiększenie zakresu ruchu stawu oraz wpływa na poprawę dynamiki mięśniowej. Dzięki tej metodzie można uporać się ze sztywnością mięśni.

Metoda uciskowo-obrotowa - polega na przywróceniu odpowiedniej powierzchni ślizgowej powięzi, nasileniu krążenia w miejscach, w których jest ono słabe, oraz rozluźnieniu spiętych tkanek.

Metoda kompresyjna z zastosowaniem gumy floss band - polega na mobilizacji stawu oraz przywróceniu prawidłowego działania powierzchni ślizgowych głównie powięzi. Umożliwia uwolnienie punktów spustowych, zwiększa tym samym zakres pracy mięśnia oraz potencjał siłowy.

Znajomość tychże technik mobilizacyjnych oraz ich wykorzystanie w codziennych treningach z całą pewnością korzystnie wpłynie na wyniki sportowe oraz samodzielne radzenie sobie z dolegliwościami ze strony mięśni oraz stawów.

Kompleksowe podejście do zawodnika

Odpowiednio przeprowadzony proces diagnostyczny pozwala na ocenę braków przygotowania fizycznego i odpowiedniej korekcji procesu treningowego. Nasze pakiety badań dla zawodników kulturystki zostały stworzone w oparciu o wiedzę i doświadczenie pracujących u nas bardzo dobrych specjalistów takich jak lekarze medycyny sportowej, ortopedzi oraz fizjoterapeuci i inni. Dorota Szczepanik od wielu lat jest naszą pacjentką. W naszej placówce Dorota Szczepanik ma zapewnioną jak najlepszą opiekę zarówno medyczną jak i fizjoterapeutyczną. Jak każdy sportowiec napotykała na swojej drodze wiele trudności lecz zawsze wiedziała że odpowiedni trening pod okiem naszej kadry medycznej zapewni jej skuteczny efekt oraz zwycięstwo. Dorota Szczepanik zawsze poważnie podchodziła do zaleceń naszych specjalistów. Jej determinacja oraz wola walki powinny być naśladowane przez każdego sportowca chcącego podążać jej śladami

Bibliografia

1. Sieroń D. Urazy i kontuzje treningu siłowego i fitness. Edra Urban & Partner. Wrocław 2018.

2. Pałka K. Zagrożenia urazami osób korzystających z usług oferowanych przez kluby fitness. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 4, 255-261 2013.

3. Kiwerski J., Włodarczyk K. Fizjoterapia ogólna. PZWL. Warszawa 2012.

4. https://gazetaolsztynska.pl

5. https://www.budujmase.pl

 

Kontakt

Dworska 1B, 30-314 Kraków
[email protected]

Godziny otwarcia

Poniedziałek:
7:30 - 20:30
Wtorek:
7:30 - 20:30
Sroda:
7:30 - 20:30
Czwartek:
7:30 - 20:30
Piątek:
7:30 - 20:30
Sobota:
7:30 - 14:00
Niedziela:
nieczynne
lokalizacja parkingu

Parking koło Nowej Ortopedii - wjazd od ulicy Bułhaka