Uszkodzenia pierścienia rotatorów/ stożka rotatorów

Na pierścień (stożek) rotatorów składają się ścięgna 4 mięśni ( nadgrzebieniowego, podgrzebieniowego, obłego mniejszego oraz podłopatkowego) których przyczep dalszy na głowie kości ramiennej układem przypomina stożek. Funkcją tego kompleksu jest przyciąganie głowy kości ramiennej do panewki oraz jej centralizacja, a więc przeciwdziałanie pociąganiu przez silny mięsień naramienny. Układ ten zabezpiecza płynny, niespotykany w innych stawach zakres ruchu. Ponadto funkcją mięśni rotatorów jest oczywiście generowanie sił rotujących ramię ( rotacja zewnętrzna i wewnętrzna) oraz istotny wkład w stabilizację stawu ramiennego.

Umów wizytę teraz - do lekarza specjalizującego się w leczeniu uszkodzenia pierścienia rotatorów w naszym szpitalu

lek. med. Hubert Laprus - ortopeda

Hubert Laprus, ortopeda, Kraków

Uszkodzenia stożka rotatorów prawie zawsze powodują zaburzenia tego układu. U osób młodych, u których zerwania ścięgien są zwykle pourazowe, uszkodzenia te są zawsze objawowe i najczęściej kwalifikują się do leczenia operacyjnego. Dotyczy to nie tylko całkowitych widocznych nawet na USG barku uszkodzeń, ale także objawowych, tzw śródścięgnistych lub częściowych ( np uszkodzenie warstwy głębokiej typu PASTA), które są charakterystyczne dla pacjentów aktywnych sportowo, a widzimy je dopiero w badaniu MRI barku zlecanym po wcześniejszym specjalistycznym badaniu fizykalnym.

Uszkodzenia zwyrodnieniowe, typowe dla osób starszych najczęściej biorą się z przewlekłych mikrourazów doznawanych wtórnie do zaburzeń położenia i pracy łopatki oraz zaburzeń ukrwienia powodujących degenerację ścięgien. Tego typu uszkodzenia często przez wiele lat nie dają dolegliwości bólowych dzięki adaptacji stawu ramiennego i kompensacji uszkodzeń. Dolegliwości najczęściej pojawiają się po przesileniu, upadku, podniesieniu ciężkiego przedmiotu i często mają charakter niezwykle nasilony ( ból wybudzający ze snu, ograniczenie zakresu ruchu) mimo przewlekłego charakteru. Lecząc osoby starsze sięgamy po leczenie operacyjne w przypadku znacznie nasilonych objawów lub braku poprawy po leczeniu rehabilitacyjnym. Należy jednak podkreślić, że odwlekanie rekonstrukcji uszkodzonych ścięgien zwykle prowadzi do dalszej degeneracji ścięgien i stłuszczeniu mięśni.

Uszkodzenie typu Pasta, obraz MRI

Całkowite uszkodzenie ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego z obkurczeniem ścięgna ( retrakcją)  obraz MRI

Artroskopowy widok na częściowe uszkodzenie ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego

W przypadku diagnostyki uszkodzeń pierścienia rotatorów pewnym szczególnym uszkodzeniem o typie zapalenia jest wapniejące zapalenia stożka rotatorów ( najczęściej w obrębie mięsnia nadgrzebieniowego). Zapalenie to leczy się poprzez płukanie złogu wapniowego pod kontrolą USG w znieczuleniu miejscowym. W przypadku braku poprawy należy dokonać artroskopowego usunięcia złogu z następczą naprawą ścięgna.

Wapniejące zapalenie ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego widoczne w RTG

Wapniejące zapalenie ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego widoczne w MRI

Autor tekstu: lek.med. Hubert Laprus