Ból dużego palca w stopie, ból stawu palucha - przyczyny

W poniższym tekście zawarliśmy najczęstsze przyczyny bólu dużego palca u stopy. Dowiedz się, jakie schorzenia mogą być przyczyną dolegliwości oraz do jakiego lekarza warto się zgłosić celem uzyskania ostatecznej diagnozy i planu leczenia.

Umów wizytę u ortopedy leczącego problemy dużego palca u stopy

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda

lek.med. Konrad Kwolek - spec. ortopeda, Kraków

dr hab. n. med. Henryk Liszka - spec. ortopeda

dr hab. n. med. Henryk Liszka - spec. ortopeda, Kraków

Ból dużego palca w stopie - przyczyny

Ból stawu palucha w nocy, obrzęk zapalny stawu

Ból stawu palucha

Jeżeli ból i obrzęk stawu palucha nasilają się w czasie, w którym spożywasz większe ilości mięsa, owoców morza i alkoholu, może to świadczyć o rozwoju podagry (dny moczanowej). Pierwszy staw śródstopno-paliczkowy palucha jest zaczerwieniony i nadwrażliwy na dotyk. Typowym objawem podagry jest nasilenie bólu stawu palucha w nocy. Napady dolegliwości mają charakter ostrego zapalenia stawu, które po kilku dniach przemija. Przyczyną bólu palucha jest odkładanie się krzyształów moczanu sodu w stawie spowodowane podwyższonym poziomem kwasu moczowego we krwi (hiperurykemią). Hiperurykemia może rozwinąć się wskutek zmniejszonego wydalania moczanu przez nerki, zwłaszcza w połączeniu z nieodpowiednią dietą. Ponadto, kilkanaście procent przypadków dny moczanowej jest uwarunkowane genetycznie - u osób tych obserwuje się obniżenie absorpcji moczanu i jego niekontrolowane wydzielanie do krwi.

Rozpoznanie dny moczanowej (podagry) ustala się na podstawie podwyższonego stężenia kwasu moczowego we krwi, a także obecności kryształów moczanu sodu w pobranym ze stawu płynie stawowym. Podczas wizyty u ortopedy, lekarz może również wykonać badanie USG, które pokaże specyficzne cechy mogące wstępnie wskazywać na dnę moczanową.

Ból kości dużego palca w stopie (haluksa)

Wystająca kostka w stopie

Jeżeli Twoja stopa jest poszerzona, a od przyśrodkowej strony przodostopia wystaje bolesna "kostka", może to oznaczać problem z haluksem (paluchem koślawym). Wystająca narośl często utrudnia użytkowanie normalnego obuwia ze względu na bolesny ucisk haluksa przez but. Problem deformacji koślawej palucha polega na nieprawidłowym nabytym ustawieniu I kości śródstopia względem II kości śródstopia (oddalenie, uniesienie w kierunku grzbietu stopy oraz rotacja tej kości). Rozpoznania palucha koślawego dokonuje lekarz ortopeda na podstawie badania manualnego stopy. Jeżeli haluks wyraźnie przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu, lekarz może zaproponować pacjentowi zabieg operacyjnej korekcji palucha koślawego. Dowiedz się więcej o operacjach koślawości palucha w Krakowie w Szpitalu Dworska.

Ból palucha od spodu

Ból u nasady palucha od spodu, szczególnie podczas chodzenia, może świadczyć o przeciążeniu lub uszkodzeniu trzeszczek. Trzeszczki to dwie małe kosteczki położone podeszwowo od stawu śródstopno-paliczkowego palucha, których rolą jest wydłużenie ramienia dźwigni dla mięśni zginaczy palucha i ułatwienie efektywnego wybicia podczas chodu i biegu. Ponadto trzeszczki amortyzują obciążenia przenoszone na głowę I kości śródstopia. Najczęstsze patologie trzeszczek wywołujące ból nasady palucha od spodu to zapalenie aparatu trzeszczkowego, złamanie przeciążeniowe trzeszczki, kontuzja turftoe (palec boiskowy). Diagnostyka przeprowadzana jest przez lekarza ortopedę. Lekarz wykonuje na miejscu w gabinecie USG stopy, czasami specjalista może zadecydować o konieczności wykonania rezonansu magnetycznego.

Ból ścięgna palucha od góry

Ból, zaczerwienienie i tkliwość ścięgna nad stawem dużego palca może świadczyć o przeciążeniu ścięgna mięśnia prostownika długiego palucha. Dolegliwości powstają najczęściej wskutek długotrwałego powtarzanego podciągania palucha do góry (np. przy chodzeniu w japonkach lub klapkach, pieszych wędrówkach, bieganiu). Nieprawidłowości tej sprzyja przykurcz mięśnia trójgłowego łydki ograniczający zgięcie grzbietowe stopy. Celem wymuszenia zgięcia grzbietowego podczas chodu, prostownik palców staje się nadaktywny razem z pozostałymi mięśniami grupy przedniej podudzia. Problem bólu ścięgna może być z łatwością zdiagnozowany przez lekarza ortopedę w badaniu USG, które wykaże stan zapalny pochewki ścięgna i/lub zmiany degeneracyjne ścięgna świadczące o jego nadmiernym przeciążeniu.

Ból stawu palucha przy zginaniu, ograniczenie biernego zakresu zgięcia w stawie palucha

Ból palucha przy zginaniu

Ból dużego palca przy chodzeniu na wysokim obcasie, wspięciu na palcach oraz przy próbie biernego zgięcia palca do góry może świadczyć o rozwoju palucha sztywnego (hallux rigidus). Dodatkowym objawem jest subiektywna sztywność stawu palucha oraz ograniczenie zakresu ruchomości w tym stawie. Przyczyny schorzenia obejmują postępujące zmiany zwyrodnieniowe I stawu śródstopno-paliczkowego, które mogą wynikać m.in. z ostrego urazu, przewlekłego zapalenia i/lub zaburzonej kongurencji tego stawu. Rozpoznania palucha sztywnego dokonuje lekarz ortopeda na podstawie badania manualnego stopy oraz analizy badań obrazowych, np. RTG stopy. Dowiedz się więcej o leczeniu palucha sztywnego.

Ból dużego palca u nogi po stłuczeniu

Ból palucha po stłuczeniu

Upadek ciężkiego przedmiotu na stopę jak również uderzenie dużego palca przez drzwi może skutkować jego stłuczeniem, w niektórych przypadkach złamaniem. Objawami urazu dużego palca u stopy jest zaczerwienienie, silny obrzęk oraz ból przy dotyku i poruszaniu paluchem, W przypadku złamania paliczka bliższego lub dalszego palucha poruszanie palcem może nie być możliwe ze względu na jeszcze silniejszy ból. Diagnostyka stłuczenia i/lub złamania palca u stopy wymaga analizy zdjęć RTG stopy. Ulgę w dolegliwościach przynoszą zimne okłady i unoszenie stopy powyżej poziomu biodra. Jeżeli rozpoznano złamanie, lekarz ortopeda decyduje o tym, czy wystarczy czasowe unieruchomienie palucha (chodzenie w bucie o sztywnej podeszwie kołyskowej) czy też konieczne będzie operacyjne nastawienie złamania (w przypadku przemieszczenia odłamów).

Skurcz dużego palca u stopy

Nawracający skurcz dużego palca u nogi, któremu towarzyszy przymusowe ustawienie palucha w wyproście lub zgięciu może stanowić wczesny objaw neurologiczny, zwłaszcza jeśli występuje tylko po jednej stronie. Mogą temu towarzyszyć ból i trudności w rozluźnieniu palca oraz całej stopy. W tym wypadku wskazana się wizyta u lekarza neurologa

Ból palucha przy paznokciu

Jeżeli obserwujesz zaczerwienienie i ból palucha przy paznokciu, może to oznaczać problem z wrastającym paznokciem i stanem zapalnym wału okołopaznokciowego. Problem występuje bardzo często u biegaczy oraz osób chodzących w dopasowanym obuwiu. Dodatkowo przyczyną wrastającego paznokcia jest nieprawidłowe jego przycinanie przy krawędziach płytki paznokciowej. W niektórych zaawansowanych przypadkach konieczne jest chirurgiczne zaopatrzenie wrastającego paznokcia. Oceną stanu płytki paznokciowej oraz jej leczeniem zajmuje się chirurg ogólny. Dowiedz się więcej o leczeniu wrastającego paznokcia